Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Herman schreef:Kleine update.
Er worden nieuwe wishbones gemaakt van "4130 chromoly steel" (Ti was niet te doen), dat geeft een besparing van ongeveer 2 kilo per wiel, 8 kilo totaal 8)
(Dus voor iemand een Lotus body wil gaan plaatsen op een Speedster chassis heb ik mijn huidige setje aangepaste wishbones :? )

Daarnaast heb ik een optie op een setje central-lock Dymag 17/18".
Eens zien of 048's leverbaar zijn in 265/35 18 rear en 225/40 17 fronts :D
Ik heb wel een beetje twijfels bij de genoemde getallen.
Dus heb ik even een (zo goed als nieuwe) set draagarmen die ik nog heb liggen op de weegschaal gegooid.
8 Draagarmen compleet met fuseekogels en rubbers...... 17 KG.

Ik heb het even opgezocht, en het soortelijk gewicht van 4130 is 7833 kg/m3, een fractie onder dat van standaard staal..... dus daar kun je volgens mij nooit 8KG pakken.
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Misschien is de vorm/constructie anders en daardoor lichter?
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

12Esc schreef:Misschien is de vorm/constructie anders en daardoor lichter?
Kan natuurlijk zijn dat die huidige custom made dingen van Herman veel zwaarder zijn als de standaard draagarmen en dat er daardoor veel winst te halen valt?
Maar 8KG blijf ik erg veel vinden....
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

4130 chromoly steel heeft een vloeigrens van 440MPa, ik weet niet wat die van de standaard wishbones zijn weet ik niet, maar als dat gewoon pisbakkenstaal is (zou zomaar kunnen), dan is dat 235MPa. Dus het spul zou dus zomaar ongeveer 2x zo sterk kunnen zijn en dus ook 2x zo licht gemaakt kunnen worden...
Afbeelding
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Het zal me verbazen als het standaard spul géén pisbakkenstaal is :lol:

De gebruikte buis kan dan wel dunner zijn, maar blijf je wel met de lassen zitten....
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Stelletje nerds ;)
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Moet jij dan naar Mark toe rijden? :lol:


Volgens mij is er dan aan jouw auto nog maar één ding waar je flink wat gewicht kunt winnen..... subframe van 4130? :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Dominique schreef:Volgens mij is er dan aan jouw auto nog maar één ding waar je flink wat gewicht kunt winnen..... subframe van 4130? :P
Die kooi is ook aardig wat meters pijp.......

Gaat dit nog veel verschil uitmaken?
http://www.sicom-brakes.de/
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Prijzige optie, maar wel interessant voor een extreme circuit car:
http://www.sicom-brakes.de/html/lotus_elise_2.html
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

@ Elise, voor handling in het algemeen is gewichtsreductie op de wielen een van de belangrijkere.

@Exmantaa, op de lange duur waarschijnlijk goedkoper! Google translate:
"What is the wear of the SICOM brake?
In road maintenance, no wear can be measured in racing came Verscheiß on the pads."
Als je in ogenschouw neemt dat ik met de 80k kms mijn 3e set schijven aan het opmaken ben..... :alone:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7385
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dominique schreef:Als je in ogenschouw neemt dat ik met de 80k kms mijn 3e set schijven aan het opmaken ben..... :alone:
Dat valt me nog mee, gezien je er ook trackdagen mee doet.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Herman schreef:Er is nog wel meer te vinden, maar subframe is idd best zwaar.
Die vervangen voor een lichtere versie die ten eerste even sterk of sterker is en ten tweede ook een even lange levensduur heeft (scheur-vorming) is niet echt triviaal.

Uiteindelijk zou je dan waarschijnlijk naar een buizenframe voor het achter-subframe moeten, maar daar zal wel het 1 en ander aan door-gerekend moeten worden.. Even 1:1 kopieren van de (plaat)staal originele zal niet werken..

In principe (met het juiste ontwerp) zou waarschijnlijk zelfs een kunstvezel (CF of fiberglas) subframe mogelijk zijn.

Het feit dat er in allerlei race of zwaar getune'de varianten van Elises en Speedsters eigenlijk nauwelijks iemand iets met de subframes (behalve versterkingen aanbrengen) heeft gedaan is wellicht al een indicatie dat het een onderdeel is met een relatief slechte kosten-baten ratio qua benodigde effort en de resulterende besparing..

Er zijn hier en daar voor sommige auto's wel wat andere (buizen)frames gemaakt, maar dat is veelal uit bittere noodzaak als een compleet andere motor in een lengterichting is gemonteerd oid., waardoor het normale frame echt totaal niet (meer) gaat passen. (sommige motorfies blokken, een F3 motor en bak in een Exige, etc. etc.)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Smiley schreef:
Dominique schreef:Als je in ogenschouw neemt dat ik met de 80k kms mijn 3e set schijven aan het opmaken ben..... :alone:
Dat valt me nog mee, gezien je er ook trackdagen mee doet.
Hij houd gewoon niet van roest.
Plaats reactie