Er is inderdaad een update geweest van de kettingsproeier. De opening in het originele kleine terugslagklepje raakte wel eens verstopt met alle gevolgen van dien... (Schijnt te maken te hebben met loskomende papierdeeltjes van slechte, niet origineel fabrikaat oliefilters.)
De nieuwere sproeiers hebben geen klepje en een grotere opening.
Flushen lijkt me wat overdreven, maar gewoon op tijd verversen en een goede kwaliteit olie en een origineel oliefilter gebruiken. Monteer wel liever zo'n uprated kettingspanner als boven afgebeeld en zodra je rare geluiden hoort een nieuwe kettingset erin (laten) leggen.
Heb toevallig net de kettingspanner (en ketting en tandwielen) van mijn vrachtwagentje vervangen en dat was toch wel een pokke klus...dus zit nu niet meteen te wachten op nog zo'n actie...
Zal eens informeren bij de opel dealer die mijn speedster geleverd heeft of deze update (van de sproeier) toch niet is uitgevoerd.
Bedankt
Marcel
Waggel - Koeieblik - Speedster 2.2 #683
Traveling the world in a "slow pace" www.waggeladventures.com
Nog een aanvullende opmerking van mijn kant.
Er zijn oudere types Z22SE motoren in omloop waarvan de zeskant van de hydraulische spanner geen 'kerfjes' op de hoeken heeft. Bij die uitvoering kun je de nieuwe spanner niet zomaar monteren. Die nieuwe(re) spanner past namelijk niet in de uitsparing van de kettinggeleider! Wel iets om rekening mee te houden!
Wat het flushen betreft, daarmee loop je ook het risico dat opgehoopt vuil losraakt en de bewuste oliesproeier alsnog verstopt raakt en bereik je precies dat wat je wilt voorkomen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
ik heb twee weken geleden de man aangeschreven die de zogenaamde terugroep lijst in kan zien. Nu heb ik alles al klaar liggen om toch alles te vervangen dus het ging mij niet om mijn verhaal te halen.
Omdat ik Speedster no 47 heb en nog echt een spanner zonder kerfjes en een vroeg motornummer TA 014*** heb, vroeg ik me echt af als ik er niet op sta, dan kan toch bijna geen andere Speedster wel in aanmerking komen...
Volgens de meneer kwam mijn motornummer en chassisnummer niet voor op de lijst... Wel waren alle andere terugroepacties gedaan, maar geen vermelding van een modificaties aan de kettingset.
Er zitten tussen mijn Speedster en die van Joop, 600 gebouwde Speedsters, maar ook bijna 26000 Z22SE motoren....
Ik geen kerfjes, Joop wel kerfjes... Of vielen de zonder kerfjes helemaal buiten de boot...
Als je echt zeker van je zaak wilt zijn vervang je "gewoon" alles..
In die afgifte van 10 jaar zal wel een veiligheidsmarge zitten, anders hadden we wel een lijst van klappende kettingen gezien vorig/dit jaar, en er is er zover ik weet nog geen 1 geklapt van een speedster.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.