Soms is het zoveel makkelijker dan je denkt he, 't is eigenlijk heel logisch...

Is inderdaad maar net waarmee en hoe je de mapping afstelt, maar door de relatief hoge compressie met een SC zul je met 98 flink meer voorontsteking kunnen draaien.Smiley schreef:Courtenay mapt op 98, waar Peter op 95 mapt met zijn software.Exmantaa schreef:Met een SC moet je echt wel Super tanken, want anders pingelt/knockt ie en ik zou dat zeker eens een keer gaan loggen.
Kloppen is pingelen is detonatie => kan heel schadelijk zijn.aboellaard schreef:Heb eerst even wat gelezen over kloppen, detonatie etc. Leuk artikel: http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... Detonation. Ik begrijp daaruit dat pingelen eigenlijk detonatie is en helemaal niet zo schadelijk. Voor-ontsteking, of pre-ignition (heet dat kloppen in het nederlands?) is dus wel heel schadelijk.
Trouwens een wonder dat alles zo maar werkt met een compressor er op
De standaard "SW"aangepast?Maarten schreef:Kloppen is pingelen is detonatie => kan heel schadelijk zijn.aboellaard schreef:Heb eerst even wat gelezen over kloppen, detonatie etc. Leuk artikel: http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... Detonation. Ik begrijp daaruit dat pingelen eigenlijk detonatie is en helemaal niet zo schadelijk. Voor-ontsteking, of pre-ignition (heet dat kloppen in het nederlands?) is dus wel heel schadelijk.
Trouwens een wonder dat alles zo maar werkt met een compressor er op
Er zijn 2 soorten: low speed knock en high speed knock. Vooral de highspeed knock is erg schadelijk en het kan zelfs al te laat zijn op het moment dat je het hoort. Dit is een heel hoog pingel geluid. En afhankelijk van de hardware in je motor vormt dit al snel gaten in je zuigers......
De standaard SW werkt ook niet meer helemaal lekker bij SC ombouw met hogere vermogens, ik weet niet van waar af, maar bij mij heeft Peter de SW nog aangepast na de eerste tests omdat er fout klop werd gedetecteerd.
Kloppen/pingelen komt ook voor bdp. Probleem is dat de verbrnding te snel en ongecontroleert gaat waardoor er grote druk pieken ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld bij een hoge compressie druk en slechte brandstof, deze gaat dan zelf ontsteken (als een diesel) en gaat dan meestal op meerdere plaatsen tegelijk branden in de verbrandingskamer en start niet meer bij de bougie en versprijd zich vanaf daar.Neetmans schreef:@exmantaa
klopt je hebt gelijk.
kloppen/pingelen/detonatie komt vaak na BDP
en pre-ignition voor BDP...
maar beiden willen we niet
De problemen die ontstaan met hogere vermogens op de z22se hebben te maken met de ontstekingsmissers. Hierbij gaat het niet om klop, maar om het niet ontsteken van het mengsel. Dat is opzich weer niet schadelijk voor je motor (voor zover ik weet), maar wel voor je katalysator. Daarom neemt de ECU hierop actie als hij er teveel ziet.Maarten schreef: De standaard SW werkt ook niet meer helemaal lekker bij SC ombouw met hogere vermogens, ik weet niet van waar af, maar bij mij heeft Peter de SW nog aangepast na de eerste tests omdat er fout klop werd gedetecteerd.