Pipo schreef:Sorry, ik dacht dat je belg was
![:bag:](./images/smilies/icon_bag.gif)
Maar hoeveel mogen jullie dan afwijken van de standaard bandenmaat?
Bandenmaten zijn hier voor zover ik weet niet vastgelegd.
Breedte is geen probleem zolang je maar binnen de carosserie blijft (en zelf dat is nog rekbaar... vooral loopvlak) gezien van boven.
Natuurlijk moeten wel de juiste maat banden qua breedte op juiste breedte velgen zitten, hoewel dat ook niet echt strak wordt gecontroleerd.
Spoorbreedte zelf mag je officieel niet meer als 20mm of zo aanpassen en moet je een her-keur doen bij de RDW als je die aanpast (bijv. sterk aangepast 4x4 met andere assen en zo), maar daar kijkt bij de APK ook niemand naar als eerste punt maar in orde is. In ieder geval nooit een keurmeester met een meet-lint de auto rond zien gaan
Fundamenteel verschil is denk ik dat de APK in nederland feitelijk een op zichzelf staande technische veiligheidskeuring is met verwijzingen/gebruik van type-goedkeur data en GEEN type goedkeuring reglements-conformiteits-keuring wat zo te merken in Belgie (en Frankrijk) wel het geval is.
Veel van de 'administratieve controles' zoals bijvoorbeeld controle op de nummerplaten (juiste soort, legaliteit, codes, waarmerking etc.) zijn juist weer enige tijd geleden geschrapt uit de keuring, omdat dit soort zaken als een taak van de politie wordt gezien en niet van de keurmeester bij een APK.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..