Mogelijke aankoop speedster en vragen.

Algemene zaken omtrent onze auto.
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Voordeel van 16 inch en 195 breed is dat het zo ontwikkeld is door Lotus en dat er in die maat speciale banden te krijgen zijn, zgn semi-slicks, die voor Lotus ontwikkeld zijn in een zachte compound met enorm verbeterde rij-eigenschappen 8)

Heb ik al!! :lol:
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

stevenflappy schreef:
RCduck7 schreef:
stevenflappy schreef:16 inch past perfect!! Zie "wie is wie" en dan Stevenflappy....... :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: En dan zijn ze gelijk een stuk mooier als de orginele 5 spaak, is dat ook opgelost :wink: 8)
Zie daar niks staan ivb met wielen. :?

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=424
Bedoelde hier, bij wie is wie :oops:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 0242#10242
Mooi, ze vullen goed de wielkassen met jouw setup.
Die luchthappers ogen mooi.
Kwil ook ooit eens turboluchthappers op mijn 2.2 in mijn koetswerkkleur.
De grill zal ik wrs ook verwijderen en enkel het opel teken erop laten zoals bij de turbo.
Heb daarvoor al eens op "mark's page" http://www.verboom.net/projects/speedster/index_nl.html gekeken.
Maar ik heb wel liever de gril in zijn geheel eraf te halen...ofwel bestel ik een nieuwe als hij niet teveel kost en zaag ik hem ook in stukken.
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Maik schreef:Als je 16inch neemt met de bijbehorende wanghoogte, dan wordt je diameter inderdaad kleiner en is het verstandig om je ABS elektronica te vervangen. Daar is een kant en klare vervangingsunit voor die standaard op de Vauxhall VXR (een soort ultieme versie van de speedster turbo) gemonteerd wordt en hij schijnt heel erg te lijken (of is misschien hetzelfde) op die van de elise 111R.

Doordat je diameter klein wordt, wordt inderdaad het gat tussen je band en spatbord groter, maar daarom hoef je je rijhoogte niet te veranderen, wel omdat je auto vooraan juist lager komt te staan. Ik weet niet precies hoeveel de diameter kleiner wordt, maar als je rijhoogte vooraan bv 1,5cm lager komt te staan, dan wordt het verschil met achter wel heel erg groot en zal de rij-eigenschappen beinvloeden (negatief denk ik).

16inch vooraan is het beste, maar ik denk dat voor jou inderdaad naar 205 en 17inch de beste keuze is. Ik rij zelf dus ook met 205 en 17" en het bevalt prima, ook op het circuit.
Neem dan wel 205/45 R17, en zeker niet 50hoog. 40 hoog heb ik ook weleens gezien maar dat wordt al snel weer te klein naar mijn mening.
Ik hou het bij 17" en 205 vooraan(tenzij er eindelijk eens een 185 17" band op de markt komt).
Als Ik naar 16" ga zal ik niet tevreden zijn met de uitsparing tussen de wielkassen en band (die ruimte is bij de standaard wagen nu al meer vanvoor in tegenstelling tot vanachter) en dan zou het me een pak geld kosten om het echt goed te gaan doen met 16"ers.
Een ietsje lager profiel zal ik nemen maar zoals je zei niet overdreven laag want dan krijg je weer teveel ruimte.

Die pint is beloofd als ik je ooit eens tegenkom. :wink:
stevenflappy
Contacteer:

Ruimte, ruimte... Het is geen auto voor de looks he..... Of ben je een turbo rijder :oops:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Steven, geef toe, een speedy met standaard onderstel (rijhoogte) met 16" is geen porum....
En die zwarte tankdop van jouwes maakt je benzine sneller ofzo? :lol:
Afbeelding
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

stevenflappy schreef:Ruimte, ruimte... Het is geen auto voor de looks he..... Of ben je een turbo rijder :oops:
Kwil niet laten uitschijnen dat het een turbo is terwijl het geen is.
Daarvoor moet ik de letters turbo onder de speedster naam op de kont zetten wat ik zeker niet wil doen.
Kvind gewoon de cosmetische aanpassingen van de turbo versie met voor en achterspoiler,... enz iets mooier ogen. :)
Maar kwil er verre van geen agressief ogende "trackday" wagen van maken zoals de jouwe. :P
stevenflappy
Contacteer:

Die paar aanpassingen............? :? 8)
stevenflappy
Contacteer:

Nee maar dacht dat je ook de Nitrons ging doen en dan is de ruimte te verwaarlozen. Volgens mij is dat toch niet meer met 16 en 17 inch want je banden worden weer hoger, anders houd je nooit ongeveer dezelfde omtrek van de band..... Lijkty mij, dus dat scheelt mm's......
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Denk niet dat ik het groots zal aanpakken.

Lees volgende link van wat anderen zeggen die rijcursussen genomen hebben voor de opel speedster, elise en dergelijke.
Vooral van auteurs codemonkey en crazydonkey.

http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... &f=104&h=0

Ik ben benieuwd naar wat ze nog te zeggen hebben over hun bevindingen met de standaard speedster.
Maik

Bericht door Maik »

Tsja, ik ben het wel eens met hun verhalen, maar ik heb dan ook een training van (o.a.) Andrew Walsh gehad :)
Zet een speedster met 205 voorbanden op een rotonde en stamp op het gas en je hebt ook dan onderstuur tot in de gloria... De balans is juist zo mooi door op een bepaalde manier in te sturen van bochten, dit in samenhang met het spelen van gas en voor de gevorderden, met remmen erbij (trailbraking).
Wil je echt een speels kontje die op commando een lekkere zwiep met de kont maakt, koop dan een bmw met dikke motor... (of dan zou je S2000 ook nog een betere keus zijn geweest).
Een mid engined auto heeft achter gewoon teveel grip voor dat soort fratsen :wink:
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Aan de andere kant, Lotus heeft m niet ontwikkeld op 16 inch en 195 voor niks. Opel wou een veiligere auto en is voor 175 gegaan en looks met 17 inch...

Zou hier ook niet gelijk mee beginnen, rij eerst maar aardig wat km's standaard. Dan kan je het langzaam op gaan voeren. In het begin klaagde mijn vriendin altijd dat ik in mijn 206 Gti harder reed dan in mijn Speedster. Maar beetje auto-mens weet dat met een midden-motor-auto de regels anders zijn. Neem effe de tijd en bespaar je (waarschijnlijk) een hoop problemen.
Maik

Bericht door Maik »

stevenflappy schreef:Aan de andere kant, Lotus heeft m niet ontwikkeld op 16 inch en 195 voor niks.
Doel jij nu op de elise ("m") Steven? Die is juist ontwikkeld op 165! voor (op 15inch) als ik mij niet vergis :wink:
Maar de eerste versie was dan ook een behoorlijk stuk lichter nog dan de speedster...
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Opel wou niet aan 16 inch voor de looks, en de 175 band is veiliger dan de 195 voor de gemiddelde chauffeur. De Exige, die meer hardcore is, staat wel standaard op 195 en de VXR, de meest extreme versie van de Speedster ook...... Dat bedoelde ik.....
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Kwil zeker niet terug naar die S2000.
Kheb veel liever een middenmotor, dan neem ik dat beetje onderstuur er maar bij. :)
De 1ste generatie elise had wel nogal veel overstuur, bij de 2de moest je de rem aantikken om hem in overstuur te krijgen heb ik vernomen.
Bij de speedster weet ik het niet zo goed.
Kga binnenkort eens de limieten testen op een lege parking.
Dan kan ik er eindelijk eens deftig over meepraten. :)
Heb dit tot nu toe nog niet durven doen omdat bij aankoop van de wagen hij nog weinig km's had en nog verder ingereden moest worden.
Maik

Bericht door Maik »

Ik denk dat de speedster meer met de 2de generatie elise's te vergelijken is wat dat betreft.
Maar vergeet ook niet de invloed van het uitlijnen van de speedster niet.
Geef hem minder camber aan de achterkant, en meer aan de voorkant, en je hebt ook gelijk wat minder onderstuur, en hij zal dan natuurlijk ook wel weer eerder overstuurt worden, maar ik begrijp dat jij dat wel ziet zitten :)
Afbeelding
Plaats reactie