Pagina 3 van 27

Geplaatst: 03 aug 2007 8:56
door Arno
markv schreef:Of het genoeg is en of de ECU er inderdaad mee wil werken merken we volgende week dan waarschijnlijk...
Vooral interessant gaat worden (als hij nu voldoende benzine er in kan mikken) waar het vermogen nu gaat afbouwen en of hij dat voor z'n huidige toerenbegrenzing al haalt of dat hij dan nog steeds aan het vermogen opbouwen is.

Bye, Arno.

Geplaatst: 03 aug 2007 17:39
door markv
Kostenplaatje is beetje lastig inschatten. Zeker zijn in iedergeval:

- uitlaat (waarschijnlijk niet het spruitstuk)
- nokkenassen
- inlaatspruitstuk
- misschien toch ook luchtfilter..

De vraag is of de volgende dingen nodig zijn of beter, hoeveel het extra levert:
- grotere kleppen met wasted stems
- bewerkte kop
- lichter vliegwiel (levert geen vermogen op lijkt me, igg niet statisch)
- balans assesn verwijderen (zelfde als vliegwiel)
- sterkere drijfstangen (moet ook niet nodig zijn)

Afhankelijk van de uitkomst van volgende week krijg je er dan nog bij:
- remap ECU
- grotere injectors

of als dat niet werkt een nieuw motormanagement..

Maar er valt dus vrij weinig over te zeggen eigenlijk, aangezien de resultaten nog niet echt bekend zijn. Maar het ziet er in iedergeval hoopgevend uit.

Mark

Geplaatst: 03 aug 2007 19:51
door Maik
De "budgetversies" zouden wel wat vriendelijker kunnen zijn qua prijs, maar zullen ook wat bescheidener zijn in de pk's natuurlijk.
Even een gok van mijn kant:

stage 1 :lol: :
Uitlaat: 1500euro
Inlaatspruitstuk: 250euro?
pk's: 170

stage 2:
stage 1 plus:
nokkenassen: 400euro materiaal, 300euro inbouw bij een "mannetje"?
luchtfilter (airbox-achtig iets): 300euro
pk's: 180-185

stage 3:
stage 2 plus:
remap: 500euro?
pk's: 190-195

Daarna kopbewerking, grotere throttle body, andere (/grotere?) kleppen, grotere injectoren, en hierbij hoort dan weer een andere chiptuning.... min of meer wat Vocky dus ook gedaan heeft. Het lichtere vliegwiel en verwijderen van de balansassen zal je echter geen break horse power opleveren maar wel een lekkerder torretje :wink: , hoef je dus niet te doen voor de pk's, alhoewel in de eerste en tweede versnellingen je wel wat merkbaar harder zal acceleren...
Dit is met name door de kopbewerking een weer behoorlijke investering extra, maar zal je uiteindelijk waarschijnlijk ruim meer dan 200pk opleveren, wie weet wel 210-220 pk?

Mark, Arno, wat denken jullie van mijn inschattingen?

Geplaatst: 04 aug 2007 11:44
door markv
Maik,

Met mijn huidige setup van de auto haal ik rond de 135 wiel pk's. Dus via normale omrekening manier een schatting van

(135+10)/0.9=161 krukas pk's

Als je daar dan een inlaatspruitstuk bij zet en het zaakje loopt inderdaad zoveel verder door gok ik dat de schatting van ongeveer 15 krukas pk's wel realistisch is. Wellicht nog iets meer, indien mijn 2bular ervoor zorgt dat ie z'n koppel langer kan vasthouden. Dus ik gok dat je dan rond de 147 wiel pk's uit zal komen (+/- 175pk). Dat is dan bij mij al incl. het luchtfilter. En ik kan me wel voorstellen dat het standaard luchtfilter met het nieuwe inlaatspruitstuk verschil kan maken, aangezien er een significant flow verschil is in de inlaat..

De nokkenassen is een goede vraag hoeveel dat oplevert. Denk dat dat kijken wordt naar de grafiek van Vocky. Daar kun je waarschijnlijk wel uit opmaken of de nokkenassen die hij heeft geselecteerd handig zijn voor een toeren grens van 7000.

De rest van de aanpassingen is heel erg gokken. Ik denk dat er pas echt iets nuttigs over te zeggen is wanneer we meer zien van Vocky's resultaten. In iedergeval maakt de inlaat een ontzettend groot verschil. Kijk naar TMS stage 3, wat eigenlijk alle aanpassingen zijn, zonder het inlaat spruitstuk. Daar wordt voor geclaimed tussen de 175 en 180pk. Vocky's motor is vrijwel hetzelfde, maar dan met een goed inlaat spruitstuk en die is dus al getest op 200pk (op dezelfde rollenbank).

Mark

Geplaatst: 04 aug 2007 19:58
door Maik
Vooral dat laatste doet vermoeden dat het inderdaad allemaal best mooi uit zou kunnen pakken met dat nieuwe spruitstuk 8)
Evem de grafieken afwachten :idea:

Geplaatst: 06 aug 2007 11:19
door André R
Dit lijkt me een super mod om te doen. Redelijk simpel maar effectief! :D
Mark, kunnen we deze thread niet ff verknippen en re-namen? (vanaf post 9 of zo)

Ik heb de hele thread op het ZZ22SE gelezen en vind het machtig interessant allemaal. Ik ben net weer een paar weken terug uit Amerika. Had ik het maar geweten! :(

Kleine vraagjes.... :?:
Wat doet de ECU op de 2.4 inlaat en wat is de invloed op de verbranding (ivm APK) en het benzineverbruik?

Wat ik bij de speedster nu mis is het vermogen (vooral het koppel) bij laag toerental. Met de 2.4 inlaat wordt dat zelfs nog ietsje minder als je naar de grafiek kijkt. In hoeverre zal dat merkbaar zijn?

Zal de gemodificeerde airbox afdoende zijn met deze inlaat, of moet er iets serieuzer aan gehangen worden? (welke?)

Door ruimtegebrek moet de kunststof afschermkap van de dynamo worden verwijderd/gemodificeerd. Is deze ook niet voor de koeling? Wordt deze dan niet te warm?

Met welke TB ga jij het nu eerst proberen als je inlaat binnenkomt Mark? Of heb je alleen die van de 2.2.?
Zal de 2.4 TB (na aanpassingen) uiteindelijk beter zijn icm. De 2.4 inlaat?


En de laatste vraag…… Wanneer is de group-buy!!!!! :?:

Geplaatst: 06 aug 2007 11:55
door Super7
Hmmm..

Een Janspeed heb ik al..
Ik wou toch al een EDS chip...(ik doe er dus verstandig aan nog even te wachten hiermee?) (Een EDS chip kost toch 250,-?)
Ik twijfel nog over een gemodificeerde luchtinlaat of een airbox.

Voor 200 pk+ wil ik de rest ook nog wel aanschaffen!

Ik ben erbij!

Geplaatst: 06 aug 2007 14:22
door Maik
André R schreef:......

Ik heb de hele thread op het ZZ22SE gelezen en vind het machtig interessant allemaal. Ik ben net weer een paar weken terug uit Amerika. Had ik het maar geweten! :(

Komtie nu mee!!! :twisted: :lol:
Wist ik eigenlijk wel, maar niet meer aan gedacht :oops:
Kleine vraagjes.... :?:
Wat doet de ECU op de 2.4 inlaat en wat is de invloed op de verbranding (ivm APK) en het benzineverbruik?
veranderingen zullen minimaal zijn denk ik, behalve hoog in toeren, maar daar wordt toch niet gemeten met APK :wink:
Wat ik bij de speedster nu mis is het vermogen (vooral het koppel) bij laag toerental. Met de 2.4 inlaat wordt dat zelfs nog ietsje minder als je naar de grafiek kijkt. In hoeverre zal dat merkbaar zijn?
Bij laag toerental? Ik vind dat juist best in orde bij de speedster. Door de relatief lange slag heb je redelijk wat vermogen in lagere toerentallen, vooral in het middengebied. Moet je maar eens in een 1.8je rijden met deze vermogens :wink:
Zal de gemodificeerde airbox afdoende zijn met deze inlaat, of moet er iets serieuzer aan gehangen worden? (welke?)
Wat is "gemodificeerd"? Met het extra gat in de inlaatkant?
Met een standaard airbox zal je al wel winst hebben, vooral als je alleen maar het spruitstuk vervangt door het 2.4 exemplaar. Misschien win je 3pk'tjes ofzo als je er een sjieke airbox voorhangt...
Mark vind de BMC carbon airbox goed werken, en gezien de resultaten die Mark er tot nu toe mee gehaald heeft lijkt mij dat ook een goede. Kost ongeveer 250euro.
Door ruimtegebrek moet de kunststof afschermkap van de dynamo worden verwijderd/gemodificeerd. Is deze ook niet voor de koeling? Wordt deze dan niet te warm?
Weet ik niet...
Met welke TB ga jij het nu eerst proberen als je inlaat binnenkomt Mark? Of heb je alleen die van de 2.2.?
Zal de 2.4 TB (na aanpassingen) uiteindelijk beter zijn icm. De 2.4 inlaat?
Als ik voor Mark mag praten 8) : hij begint met de 2.2 TB. De 2.4 gaat pas wat opleveren bij meerdere modificaties. Die van Vocky liep bijvoorbeeld bij lage toeren een beetje rot met de 2.4 TB, die heeft gewoon veel flow nodig om lekker te werken. Als je over de 200pk wilt gaan heb je hem denk ik wel nodig...
En de laatste vraag…… Wanneer is de group-buy!!!!! :?:
Wanneer jij hem opstart? :wink: De eerste heb je al gemist...

Geplaatst: 06 aug 2007 14:37
door André R
Thanks Mike

Hoezo heb ik de eerste al gemist? Heb ik iets gemist???

Mijn airbox is gemodificeerd door de PO. Geen idee eigenlijk wat hij precies heeft gedaan. Ik neem aan die jij ook hebt gedaan.

Voor wat betreft het koppel ben ik misschien een beetje verpest door m'n vorige auto. Die had 430nm bij 6200t/pm en al genoeg daarvan beschikbaar bij laag toeren. Maar dat was dan ook een 5 liter.

Ik zal eens kijken wat het scheelt als er een paar van die dingen overkomen. Heb jij er al 1 mike?

Geplaatst: 06 aug 2007 17:53
door Piet
Andre, heb een poging gedaan om het onderwerp te splitsen.

Het eerste stuk is terug te vinden onder Benzine druk
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 7033#37033

De rest staat hier.

Geplaatst: 06 aug 2007 17:56
door Super7
Ik had ook ruim 400 nm.. bij 1500 toeren... :twisted:

Geplaatst: 06 aug 2007 17:58
door Maik
Ja, Piet zat net te splitsen toen ik aan het posten was :lol:

Hier dan nog een keer:

Nee, je hebt niet echt iets gemist hoor. Een grote groepsinkoopactie moet nog komen. Ik kon nog net bij de bestelling van Mark aanhaken, maar we wachten nog op de goodies :(

Maar het zal niet lang meer duren voordat je dat spruitstuk bij Courteney of andere tuners kan bestellen, is iets minder gedoe en zal niet echt meer gaan kosten hoop ik...

Geplaatst: 06 aug 2007 20:10
door André R
Thanks Piet!

@Super7; kewl! wat had je voor een auto dan?

@ Maik; Nou, dan laten we jullie nog even het proefkonijn uithangen en wachten op de results :wink:
Dat begreep ik niet helemaal uit Mark z'n verhaal; hebben jullie er ook een gasket/aansluitset of iets bij moeten bestellen? Zoiets las ik wel op het 2.2 forum dat dat nodig was.

Geplaatst: 06 aug 2007 20:52
door André R
Mike, als je em op de 2.2. TB gaat monteren, check dan wel ff de passing. Ik kwam dit tegen:

“The plate is needed to allow the 2.2 TB to seal properly. The bolt patterns are identical but in our testing we found that the '06 2.2 TB did not seal properly with the larger 2.4 TB gasket. Other 2.2 throttle bodies MAY work, but to be safe we provide the plate to insure a proper seal -- we're unable to check every model 2.2 TB made.”

13,12 HP gain :D volgens www.CrateEngineDepot.com (tom@crateenginedepot.com)

“We have dyno results for the 2.4 manifold installed on a 2.2 engine. We came up with a 13.12 HP gain.
I have dyno results listed on this link: http://www.crateenginedepot.com/store/C ... 7C144.aspx

Let me know if you have any questions.”

$129,98 (€ 94,07)
http://www.trademotion.com/shoppingcart ... eid=214643

Geplaatst: 07 aug 2007 7:03
door markv
Ik heb aan Vocky gevraagd of de 58mm TB goed past en volgens hem was dat geen probleem. Nu is het natuurlijk wel zo dat ze in de VS nieuwere versies hebben van de 58mm TB (vandaar ook de verwijzing naar de '06 TB). Dus ik vermoed dat het geen probleem zal zijn.

De winst die te halen is zal verder erg van de andere wijzigingen van de motor afhangen. Maar het zit vooral in het feit dat hij nu in z'n toeren door zou moeten lopen. Ben erg benieuwd naar het effect :)

Mark