Enkele vragen ivm de Quaife ATB LSD

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Enkele vragen ivm de Quaife ATB LSD

Bericht door Pipo »

Weet iemand of een Quaife ATB LSD extra onderhoud of revisie nodig heeft tegenover onze standaard differentieel?

Plansmotorsport heeft een versie speciaal voor onze Speedster. Maar is het doenbaar dit zelf te installeren? (eventueel speciaal gereedschap nodig?) Heeft iemand hier al ervaring met opgedaan?

De schakelkast moet natuurlijk gedemonteerd worden. Maar kan dit gedaan worden met de achterclam er nog op?

(Het staat me voor dat dit al gedaan is ivm het monteren van een lichter vliegwiel, maar weet niet meer waar ik dat gelezen heb :? )
A thing of beauty is a joy forever!
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Re: Enkele vragen ivm de Quaife ATB LSD

Bericht door Arno »

Pipo schreef:Weet iemand of een Quaife ATB LSD extra onderhoud of revisie nodig heeft tegenover onze standaard differentieel?
Nee. Als het goed is zijn Quaife diffs van het Torsen type die met wormwielen werkt in plaats van plaatkoppelingen oid.

Dit heeft even veel/weinig onderhoud nodig als een normaal, open diff.
Plansmotorsport heeft een versie speciaal voor onze Speedster. Maar is het doenbaar dit zelf te installeren? (eventueel speciaal gereedschap nodig?) Heeft iemand hier al ervaring met opgedaan?
Ik zou je aanraden gewoon te informeren bij een lokale belgische Quaife dealer, want die kan best wel eens goedkoper zijn.. Versnellingsbak is toch echt 'standaard opel ding' , dus komt waarschijnlijk zo uit de Quaife catalogus.

Installeren durf ik weinig over te zeggen. Speciaal gereedschap kan nodig zijn om bijvoorbeeld de bak open te maken of de verschillende assen weer op hun plek te brengen.

Dit is erg afhankelijk van de constructie van de bak.. Bij sommige typen bakken kan je het differentieel makkelijk bereiken, bij anderen moet je eerst alle andere assen en tandwielen verwijderen om bij de eind -overbrenging te komen.
De schakelkast moet natuurlijk gedemonteerd worden. Maar kan dit gedaan worden met de achterclam er nog op?
Zou moeten werken.

Als je een deel van de achterwiel-ophanging losmaakt en de aandrijfassen verwijdert dan zou je de motor+ bak wat moeten kunnen laten zakken en dan genoeg ruimte hebben om de bak van de motor te verwijderen.

Kijk even in TIS/EPS hier op de site? Misschien staat daar wel de procedure in..

Clam er af en de motor+bak er uit tillen is ook een optie.. Dat lijkt TMS als voorkeur te hebben..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
SteV6

Bericht door SteV6 »

Arno schreef:Ik zou je aanraden gewoon te informeren bij een lokale belgische Quaife dealer, want die kan best wel eens goedkoper zijn.. Versnellingsbak is toch echt 'standaard opel ding' , dus komt waarschijnlijk zo uit de Quaife catalogus.
Voor zover ik me kan herinneren van het originele topic op vx220.org is er voor de Speedster een apart LSD ontwikkeld. Dit omdat de "standaard" Quaife voor de F23-bak niet super werkte met het RWD van de Speedster ten opzichte van de FWD toepassing in de overige Opelproducten.

SteV6
S4 Avant
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Pipo

Re: Enkele vragen ivm de Quaife ATB LSD

Bericht door Pipo »

Arno schreef:Nee. Als het goed is zijn Quaife diffs van het Torsen type die met wormwielen werkt in plaats van plaatkoppelingen oid.
Is inderdaad zo.
Arno schreef: Clam er af en de motor+bak er uit tillen is ook een optie.. Dat lijkt TMS als voorkeur te hebben..
De clam demonteren maakt het hele zaakje zeker veel toegankelijker. Maar de motor demonteren lijkt me overbodig werk. Als je hem van zijn steunen losmaakt moet dat voldoende zijn om de versnellingsbak eraf te halen.
SteV6 schreef: Voor zover ik me kan herinneren van het originele topic op vx220.org is er voor de Speedster een apart LSD ontwikkeld. Dit omdat de "standaard" Quaife voor de F23-bak niet super werkte met het RWD van de Speedster ten opzichte van de FWD toepassing in de overige Opelproducten.
Klopt. Plans heeft na veel testen aan Quaife gevraagd het LSD met aangepaste wielen te bouwen. Hierdoor kreeg het diff een aangepaste koppel biasing verhouding. Quaife begreep wel welk gevolg de gevraagde aanpassingen hadden, maar zagen niet in waarom dit een verbeterd rijgedrag op onze Speedster ten gevolge zou hebben. Plans houdt echter vol dat dit wel zo is. Voor zover ik kan terugvinden reageert het Plansdiff minder aggressief.

@ Piet
Bedankt voor de link Piet. Helaas bieden de foto's niet veel bruikbare info. Ik had graag de gedemonteerde versnellingsbak gezien hetwelk een inzicht van het uit te voeren werk zou geven.

Sowieso lijkt het me logisch, als de versnellingsbak toch gedemonteerd moet worden, van dan ineens een versterkte koppeling en een lichter vliegwiel te monteren.

Voorlopig is het nog een denkoefening, maar als ik aan mijn Turbo vasthoud, zijn het mods die zeker uitgevoerd gaan worden.
A thing of beauty is a joy forever!
SteV6

Bericht door SteV6 »

Jans is nu op vakantie, maar die had dacht een zo'n LSD laten inbouwen in de Blauwe Kogel. Je kan er een PB'tje aan wagen ...

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie