2.2 ombouwen vs 2.0 turbo kopen?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Reinier
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2008 8:03

2.2 ombouwen vs 2.0 turbo kopen?

Bericht door Reinier »

hallo,

ik ben nieuw in de speedster scene en er is iets dat ik niet begrijp.

ik lees dat veel mensen hun speedster 2.2 laten uitrusten met een kompressor of turbo en hier ook flinke bedragen voor neerleggen.

bedragen die het net zo kostbaar maken als het kopen van een gebruikte 2.0 turbo.

daarom de vraag. waarom liever een 2.2 opsoepen dan een 2.0 turbo kopen?

bedankt,

reinier
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

1. gefaseerde uitvoering: kans om eerst ervaring op te doen met minder vermogen, bepalen of het nodig is, sparen;
2. compressor geeft meer vermogen dat standaard turbo;
3. vermogensopbouw van een compressor is veel mooier (gelijkmatiger) dan van een turbo
4. leuk om je eigen auto steeds te verbeteren
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

overigens was ik ook van plan een compressor te plaatsen (prijsverschil tussen 2.2. en turbo bij aanschaf was ongeveer gelijk aan kosten van plaatsen compressor). Echter, na wat andere (goedkopere) wijzigingen (luchtfilter, inlaat, manifold, pre-cat eruit, andere einddemper) ben ik nu heel tevreden over prestaties en geluid. Voorlopig doe ik het hiermee en houd ik het geld in mijn zak.
Reinier
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2008 8:03

Bericht door Reinier »

bedankt 12esc.

kun je me een indicatie geven van de performence winst en de kosten van jouw modificaties?

mocht ik voor een 2.2 gaan dan ben ik wel van plan om hem motorisch een beetje op te leuken zoals jij hebt gedaan.
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

het is echt een wereld van verschil.
Kosten bij benadering:
Ander luchtinlaat: 200 euro (apexi open filter, alu pijp en connectoren)
uitvijlen luchtklep: gratis
Verwijderen pre-cat: gratis
andere manifold (2.4, uit US): 150 euro
Janspeed einddemper (via lotus amsterdam): 850 euro
oil catch can: 35 euro

Totaal dus ongeveer 1250 euro (hm, lijkt meer als je het optelt :? )

Het geluid is sowieso veel beter geworden (http://nl.youtube.com/user/12Esc)
En er schijnt ook wat extra vermogen bijgekomen te zijn. Ik heb het niet gemeten, maar volgens anderen zou het 15-20 pk kunnen opleveren.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
Messung12 small.jpg
Messung12 small.jpg (145.23 KiB) 3321 keer bekeken
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Herman die grafiek slaat nergens op die is VMAX (Turbo man) en niet van HITec (Compressor man). :wink:
Laatst gewijzigd door Piet op 16 mei 2008 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: 2.2 ombouwen vs 2.0 turbo kopen?

Bericht door Piet »

Reinier schreef:hallo,

ik ben nieuw in de speedster scene en er is iets dat ik niet begrijp.

ik lees dat veel mensen hun speedster 2.2 laten uitrusten met een kompressor of turbo en hier ook flinke bedragen voor neerleggen.

bedragen die het net zo kostbaar maken als het kopen van een gebruikte 2.0 turbo.

daarom de vraag. waarom liever een 2.2 opsoepen dan een 2.0 turbo kopen?

bedankt,

reinier
Ik heb zo'n compressor.

1. Ik kon toen een 2.2 nieuw kopen voor 30 en een Turbo kost nieuw toen 45.
2. Ik vond het vermogen op de snelweg tegenvallen. Ik was wel wat gewend namelijk.

Als het prijsverschil toen kleiner was geweest (stel 5 of 6) dan had ik een Turbo gekocht. Die is ook makkelijker op te voeren.

De "Die hards" 2.2 mannen kopen namelijk ook geen compressor die willen ten koste van alles atmosferisch blijven. Maar dat zijn er maar echt een paar die dat ook werkelijk ook echt menen.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Helaas heb ik geen grafiekje voor je Herman. Was wel lachen bij HITec toen ik daar om vroeg. Het ligt daar namelijk daar bezaaid met stukken papier. Hij rommelt wat tussen dat papier en zegt neem deze maar. Niet helemaal mijn idee. Dus geen grafiek.


Maar goed de koppel kromme is zoiets


275 ----------------------------------------------------------300 nm
2000
klinkske
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 mar 2006 10:31

Bericht door klinkske »

waar vind je zo'n sc kit te koop? Ik zit hier wat te googlen maar heb nog niks gevonden, behalve praatjes in fora (meestal heel oppervlakkig dan nog)
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Off Topic; @Herman: Is die dip bij 6000 toeren niet goed voelbaar (of kan je dat je inmiddels niet meer herinneren :P ) :?:

Zelf ben ik net als Herman zeer te spreken over het verloop van de vermogenskromme van de turbo, uiteraard mede te danken aan de programmering door
Vmax :thumbsup: . Zelfs met de grote turbo (GT30R) waar ik nu mee rij bouwt het vermogen "rustig" op en is het zeer goed controleerbaar!!! Enig nadeel is dat de turbo pas goed blaast vanaf zo'n 4000 toeren, maar door het lichte gewicht van de Speedster zij die eerste toeren zo overwonnen...
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Durf je nu al vollegas geven Rikster?

Heb je al acceleratiemetingen gedaan?
Volgens mij moet je toch zeker onder de 4 sec naar 100 kunnen?!

Ik heb 283PK nu en 400NM en ik vind dit (voorlopig?) meer dan voldoende.
Op de openbare weg krijg ik moeilijk het volle vermogen kwijt (te gevaarlijk)
Op circuit werkt de auto fantastisch en met de LSD heb ik geen tractioncontrol nodig.
Van 0-200Km/h quasi gelijk met GT3 :D

Vermogen - koppel curve is fantastisch bij mij !
Als je niet weet dat het een turbo is zou je het niet voelen.

Max Verm. bij 5500 RPM
Max Koppel bij 3000 RPM en quasi constant tot 6000 RPM
En bij 7500rpm heb ik nog 260PK !!

Alain
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

klinkske schreef:waar vind je zo'n sc kit te koop? Ik zit hier wat te googlen maar heb nog niks gevonden, behalve praatjes in fora (meestal heel oppervlakkig dan nog)
De firma HItec uit duitsland. Je moet ze wel bellen want op e-mail wordt vaak niet op reageerd. Kun je natuurlijk wel mee beginnen. Er zijn 4 speedsters in nederland die door hun zijn omgebouwd. 2 daarvan hebben dat zelf gedaan met hun spullen e.d.

http://www.hitec-automotive.de/

Jurgen heeft zijn compressor weer ergens anders vandaan.
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

alain schreef:Durf je nu al vollegas geven Rikster?
Zeker :twisted: Heb enkel nog rollende starts gemaakt, maar de grip van de Toyo R-888 (253/40-R17) is waanzinnig waardoor ik zelfs in de 1e versnelling geen last van zoeken naar grip heb :thumbup: . In de 1e versnelling (doordat deze zo kort is) levert de turbo slechts 1.7bar wat natuurlijk ook niet de volledige 477pk/580nm oplevert, maar dan nog is de begrenzer bereikt voor je er erg in hebt :wink:
Heb nog geen metingen gedaan, hoop de eerste ¼mijl op 27 juni te rijden...

Rik


p.s. Nieuw model 911Turbo is kinderspel :lol:
Plaats reactie