2.2 ombouwen vs 2.0 turbo kopen?
2.2 ombouwen vs 2.0 turbo kopen?
hallo,
ik ben nieuw in de speedster scene en er is iets dat ik niet begrijp.
ik lees dat veel mensen hun speedster 2.2 laten uitrusten met een kompressor of turbo en hier ook flinke bedragen voor neerleggen.
bedragen die het net zo kostbaar maken als het kopen van een gebruikte 2.0 turbo.
daarom de vraag. waarom liever een 2.2 opsoepen dan een 2.0 turbo kopen?
bedankt,
reinier
ik ben nieuw in de speedster scene en er is iets dat ik niet begrijp.
ik lees dat veel mensen hun speedster 2.2 laten uitrusten met een kompressor of turbo en hier ook flinke bedragen voor neerleggen.
bedragen die het net zo kostbaar maken als het kopen van een gebruikte 2.0 turbo.
daarom de vraag. waarom liever een 2.2 opsoepen dan een 2.0 turbo kopen?
bedankt,
reinier
1. gefaseerde uitvoering: kans om eerst ervaring op te doen met minder vermogen, bepalen of het nodig is, sparen;
2. compressor geeft meer vermogen dat standaard turbo;
3. vermogensopbouw van een compressor is veel mooier (gelijkmatiger) dan van een turbo
4. leuk om je eigen auto steeds te verbeteren
2. compressor geeft meer vermogen dat standaard turbo;
3. vermogensopbouw van een compressor is veel mooier (gelijkmatiger) dan van een turbo
4. leuk om je eigen auto steeds te verbeteren
overigens was ik ook van plan een compressor te plaatsen (prijsverschil tussen 2.2. en turbo bij aanschaf was ongeveer gelijk aan kosten van plaatsen compressor). Echter, na wat andere (goedkopere) wijzigingen (luchtfilter, inlaat, manifold, pre-cat eruit, andere einddemper) ben ik nu heel tevreden over prestaties en geluid. Voorlopig doe ik het hiermee en houd ik het geld in mijn zak.
het is echt een wereld van verschil.
Kosten bij benadering:
Ander luchtinlaat: 200 euro (apexi open filter, alu pijp en connectoren)
uitvijlen luchtklep: gratis
Verwijderen pre-cat: gratis
andere manifold (2.4, uit US): 150 euro
Janspeed einddemper (via lotus amsterdam): 850 euro
oil catch can: 35 euro
Totaal dus ongeveer 1250 euro (hm, lijkt meer als je het optelt
)
Het geluid is sowieso veel beter geworden (http://nl.youtube.com/user/12Esc)
En er schijnt ook wat extra vermogen bijgekomen te zijn. Ik heb het niet gemeten, maar volgens anderen zou het 15-20 pk kunnen opleveren.
Kosten bij benadering:
Ander luchtinlaat: 200 euro (apexi open filter, alu pijp en connectoren)
uitvijlen luchtklep: gratis
Verwijderen pre-cat: gratis
andere manifold (2.4, uit US): 150 euro
Janspeed einddemper (via lotus amsterdam): 850 euro
oil catch can: 35 euro
Totaal dus ongeveer 1250 euro (hm, lijkt meer als je het optelt

Het geluid is sowieso veel beter geworden (http://nl.youtube.com/user/12Esc)
En er schijnt ook wat extra vermogen bijgekomen te zijn. Ik heb het niet gemeten, maar volgens anderen zou het 15-20 pk kunnen opleveren.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Re: 2.2 ombouwen vs 2.0 turbo kopen?
Ik heb zo'n compressor.Reinier schreef:hallo,
ik ben nieuw in de speedster scene en er is iets dat ik niet begrijp.
ik lees dat veel mensen hun speedster 2.2 laten uitrusten met een kompressor of turbo en hier ook flinke bedragen voor neerleggen.
bedragen die het net zo kostbaar maken als het kopen van een gebruikte 2.0 turbo.
daarom de vraag. waarom liever een 2.2 opsoepen dan een 2.0 turbo kopen?
bedankt,
reinier
1. Ik kon toen een 2.2 nieuw kopen voor 30 en een Turbo kost nieuw toen 45.
2. Ik vond het vermogen op de snelweg tegenvallen. Ik was wel wat gewend namelijk.
Als het prijsverschil toen kleiner was geweest (stel 5 of 6) dan had ik een Turbo gekocht. Die is ook makkelijker op te voeren.
De "Die hards" 2.2 mannen kopen namelijk ook geen compressor die willen ten koste van alles atmosferisch blijven. Maar dat zijn er maar echt een paar die dat ook werkelijk ook echt menen.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Helaas heb ik geen grafiekje voor je Herman. Was wel lachen bij HITec toen ik daar om vroeg. Het ligt daar namelijk daar bezaaid met stukken papier. Hij rommelt wat tussen dat papier en zegt neem deze maar. Niet helemaal mijn idee. Dus geen grafiek.
Maar goed de koppel kromme is zoiets
275 ----------------------------------------------------------300 nm
2000
Maar goed de koppel kromme is zoiets
275 ----------------------------------------------------------300 nm
2000
Off Topic; @Herman: Is die dip bij 6000 toeren niet goed voelbaar (of kan je dat je inmiddels niet meer herinneren
)
Zelf ben ik net als Herman zeer te spreken over het verloop van de vermogenskromme van de turbo, uiteraard mede te danken aan de programmering door Vmax
. Zelfs met de grote turbo (GT30R) waar ik nu mee rij bouwt het vermogen "rustig" op en is het zeer goed controleerbaar!!! Enig nadeel is dat de turbo pas goed blaast vanaf zo'n 4000 toeren, maar door het lichte gewicht van de Speedster zij die eerste toeren zo overwonnen...


Zelf ben ik net als Herman zeer te spreken over het verloop van de vermogenskromme van de turbo, uiteraard mede te danken aan de programmering door Vmax

Durf je nu al vollegas geven Rikster?
Heb je al acceleratiemetingen gedaan?
Volgens mij moet je toch zeker onder de 4 sec naar 100 kunnen?!
Ik heb 283PK nu en 400NM en ik vind dit (voorlopig?) meer dan voldoende.
Op de openbare weg krijg ik moeilijk het volle vermogen kwijt (te gevaarlijk)
Op circuit werkt de auto fantastisch en met de LSD heb ik geen tractioncontrol nodig.
Van 0-200Km/h quasi gelijk met GT3
Vermogen - koppel curve is fantastisch bij mij !
Als je niet weet dat het een turbo is zou je het niet voelen.
Max Verm. bij 5500 RPM
Max Koppel bij 3000 RPM en quasi constant tot 6000 RPM
En bij 7500rpm heb ik nog 260PK !!
Alain
Heb je al acceleratiemetingen gedaan?
Volgens mij moet je toch zeker onder de 4 sec naar 100 kunnen?!
Ik heb 283PK nu en 400NM en ik vind dit (voorlopig?) meer dan voldoende.
Op de openbare weg krijg ik moeilijk het volle vermogen kwijt (te gevaarlijk)
Op circuit werkt de auto fantastisch en met de LSD heb ik geen tractioncontrol nodig.
Van 0-200Km/h quasi gelijk met GT3

Vermogen - koppel curve is fantastisch bij mij !
Als je niet weet dat het een turbo is zou je het niet voelen.
Max Verm. bij 5500 RPM
Max Koppel bij 3000 RPM en quasi constant tot 6000 RPM
En bij 7500rpm heb ik nog 260PK !!
Alain
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
De firma HItec uit duitsland. Je moet ze wel bellen want op e-mail wordt vaak niet op reageerd. Kun je natuurlijk wel mee beginnen. Er zijn 4 speedsters in nederland die door hun zijn omgebouwd. 2 daarvan hebben dat zelf gedaan met hun spullen e.d.klinkske schreef:waar vind je zo'n sc kit te koop? Ik zit hier wat te googlen maar heb nog niks gevonden, behalve praatjes in fora (meestal heel oppervlakkig dan nog)
http://www.hitec-automotive.de/
Jurgen heeft zijn compressor weer ergens anders vandaan.
Zekeralain schreef:Durf je nu al vollegas geven Rikster?



Heb nog geen metingen gedaan, hoop de eerste ¼mijl op 27 juni te rijden...
Rik
p.s. Nieuw model 911Turbo is kinderspel
