Ik weet niet waar jij die prijzen vandaan haalt, maar 10.000€ minder is een utopie. Iets lager dan bij ons zijn ze wel. Dat is omdat de afzetmarkt voor rechtsgestuurde wagens ook kleiner is.
Het is ook wel zo dat in de UK de auto's bij herstelling na ongeval een categorie krijgen toegekend. Bv cat C, cat D, enz... . Wanneer je daarna zo'n wagen wil verkopen, ligt de verkoopwaarde in de UK 20% tot 30% onder de marktwaarde. De meeste van die goedkopere Speedsters vallen in die categorie.
En zelfs al vind je er daar zo één voor laat ons zeggen 5.000€ onder onze marktwaarde, dan moet je de importkosten, aanpassingskosten en waardeverlies bij wederverkoop meerekenen. (Als je sowieso al een rechtsgestuurde Speedster kwijt geraakt in linksgestuurd Europa).
Je winst is er dan al gauw dubbel en dik aan.
Daarom dat dit veelal enkel gedaan wordt voor bv oldtimers of specialiteiten. Een vriend van me heeft een engelse Elise gekocht, maar enkel om met op circuit te racen. Dus moest hij hem niet aanpassen voor ons verkeer, en stoort het rechtse stuur hem niet.
Je kunt zo'n engelse wagen wel in België invoeren. Onderstaande procedure is te volgen:
Auto kopen.
Overbrengen naar België.
Auto EU-klaarmaken(lichten aanpassen en dergelijke....)
IM4 opstelen(document voor invoer)
Naar douane gaan om de importtaxen te betalen (factuur,laatste registratie en exportcertificaat menemen)
(Dan is je wagen ingevoerd)
Tegelijk daar document 705 laten maken (roos formulier)
Technische fiche aanvragen van de wagen.
Alle documenten aan brussel bezorgen( 705, IM4, technische gegevens, factuur, export certificaat,.enz...)
Dan krijg je papieren voor homologatie alleenstaand geval.
Afspraak maken met keuring voor homologatieprocedure.
Keuren (Zij sturen alles naar Brussel door)
Wachten op brussel of je goedkeuring krijgt en PVGnr.
Afspraak maken in keuringsstation voor keuring voor verkoop.
Keuren, PVG vignet laten maken ter plaatse en plaatsen.
Papieren invullen en klaar.
Er is niet veel dat je moet aanpassen aan een moderne engelse wagen. Het meeste heeft er mee te maken dat hij rechtsgestuurd is.
* O.a.: koplampen vervangen (is bij ons een heel dure zaak ). De koplamp voor de middenkant en buitenkant van de baan zijn verschillend. Dus de engelse buitenkant is onze middenkant. Vroeger namen ze soms ook aan dat je een deel van de lamp afplakte, maar tegenwoordig weigeren ze dat dikwijls.
* De binnenspiegel mag ook niet op de passagierhelft van de voorruit staan. Normaal staat deze iets op de bestuurdershelft.
Voor de rest moet je het de keuring maar vragen.
Ik ben natuurlijk wat bevoordeeld, maar als je een topwagen wil, kijk dan eens hier .
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2671
of hier
http://speedster3266.forumup.be/about23 ... r3266.html
Van de laatste produktie, zonder kinderziekten, en bijna nieuwer dan nieuw Een occasie die je niet gauw meer zal tegenkomen

.