Beste manier draden vanuit motorruimte naar interieur
Beste manier draden vanuit motorruimte naar interieur
Hallo,
ik moet een aantal meters monteren in mijn speedster (turbodruk, lambda, etc) en vroeg me af wat de simpelste route was om vanuit de motorruimte naar het midden van het dashboard te komen was volgens degenen die hiermee al praktische ervaring hebben (waarom het wiel heruitvinden..)
Ook graag wat info en tips/tricks over wat je dan moet demonteren en hoe, want ik heb zelf nog niets aan de Speedster gesleuteld.
Vriendelijke groeten,
The Duke
ik moet een aantal meters monteren in mijn speedster (turbodruk, lambda, etc) en vroeg me af wat de simpelste route was om vanuit de motorruimte naar het midden van het dashboard te komen was volgens degenen die hiermee al praktische ervaring hebben (waarom het wiel heruitvinden..)
Ook graag wat info en tips/tricks over wat je dan moet demonteren en hoe, want ik heb zelf nog niets aan de Speedster gesleuteld.
Vriendelijke groeten,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Volgens mij op dezelfde manier als bij de Elise 
Undertray verwijderen
Middenconsole (kunstof deel tussen de stoelen) verwijderen
Schakelpook omhulsel verwijderen
Footwell divider verwijderen
Als je onder de auto staat / ligt zie je in het midden helemaal aan het begin van de undertray een gat, waardoor ook de handremkabels naar binnen gaan.
Frummel uit dat gat de foam die daarin gepropt is.
Voer nu de draden door dat gat naar binnen. (er zit een kleine holle ruimte tussen gat en cabine!)
Voer de draden onder de restanten van het middenconsole (het metalen deel dus) en langs het schakelmechanisme naar voren door de geul van de footwel divider.
Je kan nu de draden op de juiste plaats uit laten komen.
Als de bedrading goed zit eerst weer het stukje foam terugfrommelen in het gat, dan eerst de middenconsole monteren, dan de footwell divider monteren, dan de cover van het schakelconsole weer monteren.
Undertray er weer op et voila

Undertray verwijderen
Middenconsole (kunstof deel tussen de stoelen) verwijderen
Schakelpook omhulsel verwijderen
Footwell divider verwijderen
Als je onder de auto staat / ligt zie je in het midden helemaal aan het begin van de undertray een gat, waardoor ook de handremkabels naar binnen gaan.
Frummel uit dat gat de foam die daarin gepropt is.
Voer nu de draden door dat gat naar binnen. (er zit een kleine holle ruimte tussen gat en cabine!)
Voer de draden onder de restanten van het middenconsole (het metalen deel dus) en langs het schakelmechanisme naar voren door de geul van de footwel divider.
Je kan nu de draden op de juiste plaats uit laten komen.
Als de bedrading goed zit eerst weer het stukje foam terugfrommelen in het gat, dan eerst de middenconsole monteren, dan de footwell divider monteren, dan de cover van het schakelconsole weer monteren.
Undertray er weer op et voila

Toen ik bij DBilas was hebben ze gelijk een vacuumslangetje voor me naar binnen gelegd op een alternatieve manier..
In mijn geval is de steun voor het luchtfilter niet meer nodig. Als je die eraf schroeft (2 boutjes), kan je die gaatjes benutten om naar binnen te gaan.. Je komt dan binnen net onder de luidspreker aan de bestuurderskant en kan dan onderdoor dat zwarte paneel achter de stoelen weer in je middenconsole uitkomen en zo naar voren gaan.
Het is ook een optie.. Het is alleen niet geschikt voor hele dikke kabels.. (te klein gaatje..)
Vriendelijke groeten,
The-Duke
In mijn geval is de steun voor het luchtfilter niet meer nodig. Als je die eraf schroeft (2 boutjes), kan je die gaatjes benutten om naar binnen te gaan.. Je komt dan binnen net onder de luidspreker aan de bestuurderskant en kan dan onderdoor dat zwarte paneel achter de stoelen weer in je middenconsole uitkomen en zo naar voren gaan.
Het is ook een optie.. Het is alleen niet geschikt voor hele dikke kabels.. (te klein gaatje..)
Vriendelijke groeten,
The-Duke
hmm.. Het lijkt erop dat ik i.v.m. een nieuw metertje de route die Yvo voorstelt ga gebruiken.
Ik heb daar een paar vragen over die iemand misschien kan beantwoorden uit ervaring (dan heb ik minder verrassingen als ik eraan begin
)
- de "cup holder" zit alleen met een schroef bovenaan vast lijkt het.. Als ik die losdraai, moet je deze cup holder dan naar boven schuiven om te verwijderen ?
- weet iemand toevallig of hiervoor alleen het achterste gedeelte van de undertray los moet of ook de middelste (ivm brugtype dat ik dan op moet zoeken..)
- weet iemand toevallig hoe groot het gat is waar de versnellings- en handremkabel doorgaan (naast de kabels die er al zitten dus), want ik moet op de één of andere manier een stekkertje van 1,5 cm bij 1 cm naar binnen zien te krijgen.
gr,
The Duke
Ik heb daar een paar vragen over die iemand misschien kan beantwoorden uit ervaring (dan heb ik minder verrassingen als ik eraan begin

- de "cup holder" zit alleen met een schroef bovenaan vast lijkt het.. Als ik die losdraai, moet je deze cup holder dan naar boven schuiven om te verwijderen ?
- weet iemand toevallig of hiervoor alleen het achterste gedeelte van de undertray los moet of ook de middelste (ivm brugtype dat ik dan op moet zoeken..)
- weet iemand toevallig hoe groot het gat is waar de versnellings- en handremkabel doorgaan (naast de kabels die er al zitten dus), want ik moet op de één of andere manier een stekkertje van 1,5 cm bij 1 cm naar binnen zien te krijgen.
gr,
The Duke
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Yup.. Die schroef is eigenlijk zo'n plastic spreid-plugje.the-duke schreef: - de "cup holder" zit alleen met een schroef bovenaan vast lijkt het.. Als ik die losdraai, moet je deze cup holder dan naar boven schuiven om te verwijderen ?
Als je het ding er uit hebt , dan kan je inderdaad het bakje omhoog er uit tillen (even kabels losmaken van 12V).
Oh.. En weer terug op z'n plaats krijgen is een heeeel leuke klus.. Stom systeem met metalen clipje wat precies op z'n plek moet.. Uuuuren plezier

Middelste?- weet iemand toevallig of hiervoor alleen het achterste gedeelte van de undertray los moet of ook de middelste (ivm brugtype dat ik dan op moet zoeken..)
Je hebt alleen:
- diffuser
- undertray/motorplaat
Je moet de motorplaat er dus onderuit halen. De diffuser kan blijven zitten.
Wordt een beetje frommelen, maar moet denk ik wel lukken.- weet iemand toevallig hoe groot het gat is waar de versnellings- en handremkabel doorgaan (naast de kabels die er al zitten dus), want ik moet op de één of andere manier een stekkertje van 1,5 cm bij 1 cm naar binnen zien te krijgen.
Kan je anders evt. het connectortje tijdelijk uit elkaar halen?
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Actief lid