HITEC nieuws

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

HITEC nieuws

Bericht door vlieger »

De afgelopen maanden heb ik probleempjes en problemen gehad met mijn kompressor en na een tweede bezoek aan HITEC gisteren zijn deze nu hopelijk allemaal verleden tijd. Een paar dingen die ontdekt zijn, zijn wellicht ook interessant voor anderen dus daarom zet ik het maar even op het forum:

* Ik heb aan het begin problemen gehad met een haperende/stotterende motor. De oorzaak lag in de bougies die standaard van Bosch zijn. Deze schijnen (ook nieuw in doos) vaak scheurtjes te hebben in het keramisch materiaal. Dit geeft problemen. Hitec heeft ze bij mij vervangen door exemplaren van GM die betrouwbaar schijnen te zijn. Bij mij was het probleem direct opgelost.

* Mijn multiriem brak al heel snel (binnen 3000km) en dit schijnt bij mijn auto te liggen aan de riemspanner die o.a. niet snel genoeg reageert op spanningsveranderingen van de riemspanning tijdens fel accelereren. Hierdoor ontstaat slip en dus slijtage en mogelijk verspringen van de riem over de poelies in zijwaartse richting. Hitec heeft bij mij (gratis) een andere loop van de riem gemonteerd met een poelie vlak onder de kompressorpoelie zodat het contactoppervlak tussen kompressorpoelie en riem groter wordt. De riem wordt hierdoor ook bijna 28cm korter en de riem zal dus ook minder oprekken onder belasting en ook dat maakt de kans op slip kleiner. Met deze setup heeft men ervaring opgedaan bij een Speedster die heel veel circuitkilometers maakt en riemen vrat.

* In mijn Speedster zit een enkele ECU en die is geprogrammeerd door Klaasen uit Oberhausen, en dat was de eerste versie van de software. Er is inmiddels een verbeterde versie met meer power (ca. 20pk) en 10% minder brandstofverbruik in middelste toerengebied, maar mijn Speedster had met de eerste versie "slechts" 235pK. Ik kan binnenkort de nieuwe software over laten zetten bij Klaasen.

Tot zover mijn update, en hopelijk kan ik nu gaan genieten van de kompressor :D zonder verdere zorgen ....
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Bedankt voor deze info! :D

Ik had al eerder gehoord dat Hitec/Courtemay nu dezelfde belt set-up als in de US Ariel Atom met LSJ blok toepast. Lijkt jouw nieuwe riemloop nu misschien op deze?
(Overigens heeft de US LSJ dynamo een soort "verende poelie met vrijloop". waarschijnlijk ook voor ditzelfde fenomeen.)
En nu we het toch over poelies hebben. Wat voor poelie zit er op jouw SC? Een 5 rib? Of een (originele) 6 rib waarvan de snaar maar 5 ribben gebruikt? (Courtenay voorstel aan iemand op UK forum.) Weet je misschien ook de diameter van je SC poelie??
Bijlagen
Spanrol LSJ Atom.jpg
Spanrol LSJ Atom.jpg (54.96 KiB) 1683 keer bekeken
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Goede tips, :thumbup:
Dat van die haperende/stotterende motor heb ik nu de laatste tijd ook een paar keer last van gehad. Ben blij te weten waar dat nu aan ligt kan ik dat gelijk oplossen.
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door vlieger »

Exmantaa schreef:Bedankt voor deze info! :D

Ik had al eerder gehoord dat Hitec/Courtemay nu dezelfde belt set-up als in de US Ariel Atom met LSJ blok toepast. Lijkt jouw nieuwe riemloop nu misschien op deze?
(Overigens heeft de US LSJ dynamo een soort "verende poelie met vrijloop". waarschijnlijk ook voor ditzelfde fenomeen.)
En nu we het toch over poelies hebben. Wat voor poelie zit er op jouw SC? Een 5 rib? Of een (originele) 6 rib waarvan de snaar maar 5 ribben gebruikt? (Courtenay voorstel aan iemand op UK forum.) Weet je misschien ook de diameter van je SC poelie??
Ik zal de loop van de riem nog eens goed bekijken om het te kunnen vergelijken met de Atom. Ik heb echter van Hartmut gehoord dat het precies andersom is gegaan: de mensen van Atom zijn bij Hitec geweest voor advies en gebruiken nu de Hitec setup. Een klein verschil, maar toch. De SC poelie is gemaakt voor een riem met 5 ribben en die laat Hitec speciaal op maat maken.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Als Hitec/Courtenay precies dezelfde bracket als de Atoms gebruikt zou dat mooi zijn. Kan ik 'm daar gewoon bestellen...
Hier nog een plaatje van die Atom idler pulley. Onze dynamo is een iets ander type, maar die alu bracket zou dus hezelfde moeten zijn als jouw laatste versie:
Bijlagen
Pulley bracket Atom.JPG
Pulley bracket Atom.JPG (44.35 KiB) 1646 keer bekeken
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1093
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Zo Emile,

Toch uiteindelijk gelukt om "erdoor" te komen bij Hitec. :)

Je bent dan toch ook al redelijk snel naar Duitsland vertrokken
als je gisteren al terug was, dus neem aan dat de benodigde spullen
er inderdaad maandag waren.

Hopelijk nu echt alles opgelost 8) Als jij nu een half jaartje probleemloos
rondrijdt met de SC, ga ik 'm misschien toch nog overwegen :shock: :wink:

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door vlieger »

Exmantaa schreef:Als Hitec/Courtenay precies dezelfde bracket als de Atoms gebruikt zou dat mooi zijn. Kan ik 'm daar gewoon bestellen...
Hier nog een plaatje van die Atom idler pulley. Onze dynamo is een iets ander type, maar die alu bracket zou dus hezelfde moeten zijn als jouw laatste versie:
Tsja, het lijkt er wel op dat het dezelfde is, maar of het echt dezelfde is durf ik niet te zeggen hoor ...
paul schreef:Zo Emile,

Toch uiteindelijk gelukt om "erdoor" te komen bij Hitec. :)

Je bent dan toch ook al redelijk snel naar Duitsland vertrokken
als je gisteren al terug was, dus neem aan dat de benodigde spullen
er inderdaad maandag waren.

Hopelijk nu echt alles opgelost 8) Als jij nu een half jaartje probleemloos
rondrijdt met de SC, ga ik 'm misschien toch nog overwegen :shock: :wink:

Groeten,
Paul.
Ja Paul, ik kreeg maandag zomaar een mailtje :shock: van Hitec waarin stond dat alle materialen binnen waren, en omdat de weersvoorspelling voor dinsdag nog redelijk was ben ik maar meteen gegaan. Nu ga ik vandaag even een nieuwe accu halen want mijn accu schijnt nog maar een matige capaciteit te hebben en dan kan ik hem beter even voor de winter vervangen denk ik zo. De huidige accu is nog de originele en gaat dus al vier jaar mee. Hopelijk gaat de volgende (VARTA Blue Dynamic 5444020443132 oftewel B18) net zo lang mee. :)
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door vlieger »

Exmantaa schreef:Bedankt voor deze info! :D

Ik had al eerder gehoord dat Hitec/Courtemay nu dezelfde belt set-up als in de US Ariel Atom met LSJ blok toepast. Lijkt jouw nieuwe riemloop nu misschien op deze?
(Overigens heeft de US LSJ dynamo een soort "verende poelie met vrijloop". waarschijnlijk ook voor ditzelfde fenomeen.)
En nu we het toch over poelies hebben. Wat voor poelie zit er op jouw SC? Een 5 rib? Of een (originele) 6 rib waarvan de snaar maar 5 ribben gebruikt? (Courtenay voorstel aan iemand op UK forum.) Weet je misschien ook de diameter van je SC poelie??
Vandaag nog even gekeken naar de loop van de riem en die is inderdaad hetzelfde als bij de Atom. De diameter van de SC poelie is ongeveer 8 cm.
Plaats reactie