compressor is besteld

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

Bij de eerste 2.2 zijn de kettingen ook vervangen. Waarom ze vervangen moesten worden weet ik niet zeker, maar ik dacht dat er problemen waren met de kettingspanner. Bij mijn Speedster is hij vervangen.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Eh, volgens mij heeft Maarten het over iets anders. Maarten heeft het over de riem die de compressor aandrijft en niet de distributie ketting of riem. Zo iets als een V-Snaar maar dan voor de compressor. Dus lang niet zo dramatisch, alleen als je brandstof slang kapot word geslagen kan het wel eens hele warme gevolgen hebben.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:Eh, volgens mij heeft Maarten het over iets anders. Maarten heeft het over de riem die de compressor aandrijft en niet de distributie ketting of riem. Zo iets als een V-Snaar maar dan voor de compressor. Dus lang niet zo dramatisch, alleen als je brandstof slang kapot word geslagen kan het wel eens hele warme gevolgen hebben.
ja'Dat had ik uit zijn verhaal wel begrepen Piet, maar het kan ook met andere snaren.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Dacht ik ook eens wat te weten. :wallbash:
Maarten

Bericht door Maarten »

verder niks kapot, en hij is alweer gemaakt. Nu staat hij nog een week te wachten dus dan is de geur van de benzine ook wel weer vervlogen :lol:

Het vervelendste is dat mijn ritje in Zweden ( incl testbaan) nu tot volgend jaar zal moeten wachten, want de winter begint en winterbanden zijn verplicht hier en ik heb ze niet op de speedster, bovendien rij ik niet graag hier in de winter met de speedtser.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Maar uit je eerste stukje kon ik opmaken dat je achteraf wel een beetje bang was dat hij (je 2.2 16V SC) tijdelijk te arm gelopen had? Even in je verbrandingskamer turen met zo'n eng chirurgisch oogje aan een stokje dan? :wink:
Afbeelding
Maarten

Bericht door Maarten »

Nee hoor maik, daar ben ik niet bang voor, bij 200+ kph een lek in de benzineaanvoer, dan ben je meteen het vermogen kwijt, als met gas dicht op hoge toeren (dus geen benzine). Bovendien zou dan het motorlampje meteen gaan branden omdat Lambda helemaal niet meer klopt met de hoeveelheid ingespoten benzine, als hij te arm zou worden

Waar ik 'blij' om was is dat het niet de retour leiding was, want danhad de motor wel gewoon zijn benzine gekregen, terwijl wat er overwas niet terug zou gaan naar de tank, maar in de motorruimte zou verdwijnen.
En omdat de motor gewoon doorloopt zou je dat dus niet merken.
Dan de benzine over de bodemplaat, hete uitlaat..... De rest kan je zelf wel voorstellen.
Harmen
Lid

Bericht door Harmen »

Hoe zit het eigenlijk met onderhoud van een speedster met compressor?

Kan je opel dealer dit blijven doen??

Die V-snaar naar de compressor zal ook af en toe vervangen moeten worden, neem ik zo aan...

@Piet en Maarten: Bevalt het trouwens nog goed, die Hi-tec compressor??
Maarten

Bericht door Maarten »

Ja hoor de dealer kan nog al het onderhoud doen, alleen de riem is geen standaard opel onderdeel, dus die zal appart besteld moeten worden. Verder uitlezen van de diagnose SW (OBD) werkt nog gewoon daar de standaard ECU nog steeds actief is.
Verder is bij Piet het luchtfilter vervangen door een open exemplaar, maar ik rij nog met een standaard luchtfilter (papier dus) welke ik gewoon wat vaker vervang. Door de verlaagde compressieverhouding kunnen ook gewoon dezelfde bougies gebruiktworden en aangezien de motor niet warmer draait als zonder de compressor kan ook dezelfde olie gebruikt worden.

En ik heb er absoluut geen spijt van, ondanks de behoorlijke investering (waardoor ik wel lang getwijfeld heb). De rijdbaarheid is prima gebleven en zelfs verbeterd door de toename in koppel ook bij lagere toeren, maar als je echt snel wil kan dat ook met zo'n 100 pk extra.
Maar vooral de directheid van de motor en de controleerbaarheid zijn indrukwekkend.

Maar het blijft veel geld in een keer en langzaam opbouwen naar deze setup gaat helaas niet (zonder erg veel extra kosten).
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Harmen,

Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van. De auto rijdt super. Wat ik heel belangrijk vind is dat hij bij "normaal" rijden net zo rijdt als vroeger. Pas als je gas wat dieper intrapt merk je dat je een sc aan boord hebt. Je hebt het beste van 2 werelden als het rustig aan moet dan veranderd er niks met wat je nu rijdt als het snel moet dan gaat het super snel.
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

SC

Bericht door Pipo »

De vraag is wel niet in dit topic op zijn plaats, maar ik vraag me wel af hoe de tweedehands verkoopwaarde van een 2.2 met SC zich gaat verhouden tot een originele 2.0 Turbo?

Ik zou het zo willen stellen. Als je de keuze had tussen een 2.2 SC of een 2.0 Turbo, even oud, zelfde kms, zelfde conditie én zelfde vraagprijs. Wat zou je nemen?
A thing of beauty is a joy forever!
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Turbo, makkelijker verder te tunen en mooier om te zien, maar dat is persoonlijk..

Gr steve
Arno
Contacteer:

Re: SC

Bericht door Arno »

Pipo schreef:Ik zou het zo willen stellen. Als je de keuze had tussen een 2.2 SC of een 2.0 Turbo, even oud, zelfde kms, zelfde conditie én zelfde vraagprijs. Wat zou je nemen?
Zelf zou ik een supercharger willen, maar 99% van de kopers zal toch voor de turbo gaan.

Over het algemeen moet je zien dat dit soort modificaties op auto's echt voor 'jezelf' is. Het schrikt kopers van je auto eigenlijk zelfs meer af als dat er geinteresseerden zijn.

Er rijden heel wat Elises met motorconversies etc. rond, maar die halen tweedehands vaak nauwelijks meer (of zelfs minder!) als de standaard/fabrieks versies.

Ondanks het feit dat een fabrieks-versie misschien technische wel helemaal niet zo geweldig is (vandaar nou juist die tuning/conversies!), is het wel een 'bekend geval', terwijl je met een zelf-getunede auto als koper met een groot stuk onduidelijkheid zit over het hoe en wat.

Alleen al een eenvoudige vraag als "kan ik met een supercharger versie ook gewoon naar de dealer" is voor de meeste kopers al genoeg om dan maar een turbo te nemen, want daarmee weten ze *zeker* dat ze naar de eerste de beste dealer kunnen stappen.

Mensen reageren hier heel primair in en alleen als ze echt het vertrouwen zouden hebben in een getunede auto (bijvoorbeeld omdat hij wellicht bij een dealer te koop staat), dan willen ze er over denken.

Bye, Arno.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Wat mij eigenlijk is opgevallen de laatste paar maanden, dat er nogal wat mensen zijn ,die absoluut géén turbo willen. En het gaat ze er dan niet om of die een stuk duurder is, maar die vinden de 2.2 op een een of andere manier échter of zoiets. Wat ik dan ook soms zie en hoor, een paar maand geleden een Duitser gesproken bij het treffen bij de Edersee in Duitsland :shock: Die had er een toyota blok ingebouwd, kosten meen iets van 28000 euro. Maar dan wel weer met compressor. Op mijn vraag , waarom niet gelijk een turbo: een zuiger motor vond ie het mooiste en het beste. Dan weet ik het ook niet meer.Geld teveel misschien :?:
En toch zijn er ook nog al wat die voor relatief veel geld hun 2.2 willen tunen.Waarom dan geen turbo , met chip , heb je ook 240 pk maar dan voor 599 euro. Dus ik zou graag willen weten, wat hen hier zo in trekt :?:
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:Wat mij eigenlijk is opgevallen de laatste paar maanden, dat er nogal wat mensen zijn ,die absoluut géén turbo willen. En het gaat ze er dan niet om of die een stuk duurder is, maar die vinden de 2.2 op een een of andere manier échter of zoiets. Wat ik dan ook soms zie en hoor, een paar maand geleden een Duitser gesproken bij het treffen bij de Edersee in Duitsland :shock: Die had er een toyota blok ingebouwd, kosten meen iets van 28000 euro. Maar dan wel weer met compressor. Op mijn vraag , waarom niet gelijk een turbo: een zuiger motor vond ie het mooiste en het beste. Dan weet ik het ook niet meer.Geld teveel misschien :?:
En toch zijn er ook nog al wat die voor relatief veel geld hun 2.2 willen tunen.Waarom dan geen turbo , met chip , heb je ook 240 pk maar dan voor 599 euro. Dus ik zou graag willen weten, wat hen hier zo in trekt :?:
Jan als je niet naar de Duitse speedsters kijkt (want daar kom jij weer mee, maar dat doet nou eenmaal niet iedereen zo makkelijk) is de reden vrij simpel denk ik.

Het prijsverschil is in nederland laten we zeggen € 20.000,- als je er al één kunt vinden.

Ombouwen naar compressor met volledig milltek kost iemand circa € 8.500,-
Als je er ook nog frontsplitters (€ 72,-) een achterspoiler (€ 470,-) op wilt heb je voor rond de € 9.000,- net zo'n snelle auto :!:

€ 11.000,- is veeeeel geld :shock:

Leuk is natuurlijk ook altijd dat je niet ziet dat het een snelle is, al ziet alleen de kenner het verschil :!:
Plaats reactie