compressor is besteld
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Eh, volgens mij heeft Maarten het over iets anders. Maarten heeft het over de riem die de compressor aandrijft en niet de distributie ketting of riem. Zo iets als een V-Snaar maar dan voor de compressor. Dus lang niet zo dramatisch, alleen als je brandstof slang kapot word geslagen kan het wel eens hele warme gevolgen hebben.
ja'Dat had ik uit zijn verhaal wel begrepen Piet, maar het kan ook met andere snaren.piet schreef:Eh, volgens mij heeft Maarten het over iets anders. Maarten heeft het over de riem die de compressor aandrijft en niet de distributie ketting of riem. Zo iets als een V-Snaar maar dan voor de compressor. Dus lang niet zo dramatisch, alleen als je brandstof slang kapot word geslagen kan het wel eens hele warme gevolgen hebben.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
verder niks kapot, en hij is alweer gemaakt. Nu staat hij nog een week te wachten dus dan is de geur van de benzine ook wel weer vervlogen
Het vervelendste is dat mijn ritje in Zweden ( incl testbaan) nu tot volgend jaar zal moeten wachten, want de winter begint en winterbanden zijn verplicht hier en ik heb ze niet op de speedster, bovendien rij ik niet graag hier in de winter met de speedtser.

Het vervelendste is dat mijn ritje in Zweden ( incl testbaan) nu tot volgend jaar zal moeten wachten, want de winter begint en winterbanden zijn verplicht hier en ik heb ze niet op de speedster, bovendien rij ik niet graag hier in de winter met de speedtser.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Nee hoor maik, daar ben ik niet bang voor, bij 200+ kph een lek in de benzineaanvoer, dan ben je meteen het vermogen kwijt, als met gas dicht op hoge toeren (dus geen benzine). Bovendien zou dan het motorlampje meteen gaan branden omdat Lambda helemaal niet meer klopt met de hoeveelheid ingespoten benzine, als hij te arm zou worden
Waar ik 'blij' om was is dat het niet de retour leiding was, want danhad de motor wel gewoon zijn benzine gekregen, terwijl wat er overwas niet terug zou gaan naar de tank, maar in de motorruimte zou verdwijnen.
En omdat de motor gewoon doorloopt zou je dat dus niet merken.
Dan de benzine over de bodemplaat, hete uitlaat..... De rest kan je zelf wel voorstellen.
Waar ik 'blij' om was is dat het niet de retour leiding was, want danhad de motor wel gewoon zijn benzine gekregen, terwijl wat er overwas niet terug zou gaan naar de tank, maar in de motorruimte zou verdwijnen.
En omdat de motor gewoon doorloopt zou je dat dus niet merken.
Dan de benzine over de bodemplaat, hete uitlaat..... De rest kan je zelf wel voorstellen.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Ja hoor de dealer kan nog al het onderhoud doen, alleen de riem is geen standaard opel onderdeel, dus die zal appart besteld moeten worden. Verder uitlezen van de diagnose SW (OBD) werkt nog gewoon daar de standaard ECU nog steeds actief is.
Verder is bij Piet het luchtfilter vervangen door een open exemplaar, maar ik rij nog met een standaard luchtfilter (papier dus) welke ik gewoon wat vaker vervang. Door de verlaagde compressieverhouding kunnen ook gewoon dezelfde bougies gebruiktworden en aangezien de motor niet warmer draait als zonder de compressor kan ook dezelfde olie gebruikt worden.
En ik heb er absoluut geen spijt van, ondanks de behoorlijke investering (waardoor ik wel lang getwijfeld heb). De rijdbaarheid is prima gebleven en zelfs verbeterd door de toename in koppel ook bij lagere toeren, maar als je echt snel wil kan dat ook met zo'n 100 pk extra.
Maar vooral de directheid van de motor en de controleerbaarheid zijn indrukwekkend.
Maar het blijft veel geld in een keer en langzaam opbouwen naar deze setup gaat helaas niet (zonder erg veel extra kosten).
Verder is bij Piet het luchtfilter vervangen door een open exemplaar, maar ik rij nog met een standaard luchtfilter (papier dus) welke ik gewoon wat vaker vervang. Door de verlaagde compressieverhouding kunnen ook gewoon dezelfde bougies gebruiktworden en aangezien de motor niet warmer draait als zonder de compressor kan ook dezelfde olie gebruikt worden.
En ik heb er absoluut geen spijt van, ondanks de behoorlijke investering (waardoor ik wel lang getwijfeld heb). De rijdbaarheid is prima gebleven en zelfs verbeterd door de toename in koppel ook bij lagere toeren, maar als je echt snel wil kan dat ook met zo'n 100 pk extra.
Maar vooral de directheid van de motor en de controleerbaarheid zijn indrukwekkend.
Maar het blijft veel geld in een keer en langzaam opbouwen naar deze setup gaat helaas niet (zonder erg veel extra kosten).
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Harmen,
Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van. De auto rijdt super. Wat ik heel belangrijk vind is dat hij bij "normaal" rijden net zo rijdt als vroeger. Pas als je gas wat dieper intrapt merk je dat je een sc aan boord hebt. Je hebt het beste van 2 werelden als het rustig aan moet dan veranderd er niks met wat je nu rijdt als het snel moet dan gaat het super snel.
Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van. De auto rijdt super. Wat ik heel belangrijk vind is dat hij bij "normaal" rijden net zo rijdt als vroeger. Pas als je gas wat dieper intrapt merk je dat je een sc aan boord hebt. Je hebt het beste van 2 werelden als het rustig aan moet dan veranderd er niks met wat je nu rijdt als het snel moet dan gaat het super snel.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
SC
De vraag is wel niet in dit topic op zijn plaats, maar ik vraag me wel af hoe de tweedehands verkoopwaarde van een 2.2 met SC zich gaat verhouden tot een originele 2.0 Turbo?
Ik zou het zo willen stellen. Als je de keuze had tussen een 2.2 SC of een 2.0 Turbo, even oud, zelfde kms, zelfde conditie én zelfde vraagprijs. Wat zou je nemen?
Ik zou het zo willen stellen. Als je de keuze had tussen een 2.2 SC of een 2.0 Turbo, even oud, zelfde kms, zelfde conditie én zelfde vraagprijs. Wat zou je nemen?
A thing of beauty is a joy forever!
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: SC
Zelf zou ik een supercharger willen, maar 99% van de kopers zal toch voor de turbo gaan.Pipo schreef:Ik zou het zo willen stellen. Als je de keuze had tussen een 2.2 SC of een 2.0 Turbo, even oud, zelfde kms, zelfde conditie én zelfde vraagprijs. Wat zou je nemen?
Over het algemeen moet je zien dat dit soort modificaties op auto's echt voor 'jezelf' is. Het schrikt kopers van je auto eigenlijk zelfs meer af als dat er geinteresseerden zijn.
Er rijden heel wat Elises met motorconversies etc. rond, maar die halen tweedehands vaak nauwelijks meer (of zelfs minder!) als de standaard/fabrieks versies.
Ondanks het feit dat een fabrieks-versie misschien technische wel helemaal niet zo geweldig is (vandaar nou juist die tuning/conversies!), is het wel een 'bekend geval', terwijl je met een zelf-getunede auto als koper met een groot stuk onduidelijkheid zit over het hoe en wat.
Alleen al een eenvoudige vraag als "kan ik met een supercharger versie ook gewoon naar de dealer" is voor de meeste kopers al genoeg om dan maar een turbo te nemen, want daarmee weten ze *zeker* dat ze naar de eerste de beste dealer kunnen stappen.
Mensen reageren hier heel primair in en alleen als ze echt het vertrouwen zouden hebben in een getunede auto (bijvoorbeeld omdat hij wellicht bij een dealer te koop staat), dan willen ze er over denken.
Bye, Arno.
Wat mij eigenlijk is opgevallen de laatste paar maanden, dat er nogal wat mensen zijn ,die absoluut géén turbo willen. En het gaat ze er dan niet om of die een stuk duurder is, maar die vinden de 2.2 op een een of andere manier échter of zoiets. Wat ik dan ook soms zie en hoor, een paar maand geleden een Duitser gesproken bij het treffen bij de Edersee in Duitsland
Die had er een toyota blok ingebouwd, kosten meen iets van 28000 euro. Maar dan wel weer met compressor. Op mijn vraag , waarom niet gelijk een turbo: een zuiger motor vond ie het mooiste en het beste. Dan weet ik het ook niet meer.Geld teveel misschien
En toch zijn er ook nog al wat die voor relatief veel geld hun 2.2 willen tunen.Waarom dan geen turbo , met chip , heb je ook 240 pk maar dan voor 599 euro. Dus ik zou graag willen weten, wat hen hier zo in trekt


En toch zijn er ook nog al wat die voor relatief veel geld hun 2.2 willen tunen.Waarom dan geen turbo , met chip , heb je ook 240 pk maar dan voor 599 euro. Dus ik zou graag willen weten, wat hen hier zo in trekt

- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Jan als je niet naar de Duitse speedsters kijkt (want daar kom jij weer mee, maar dat doet nou eenmaal niet iedereen zo makkelijk) is de reden vrij simpel denk ik.jans schreef:Wat mij eigenlijk is opgevallen de laatste paar maanden, dat er nogal wat mensen zijn ,die absoluut géén turbo willen. En het gaat ze er dan niet om of die een stuk duurder is, maar die vinden de 2.2 op een een of andere manier échter of zoiets. Wat ik dan ook soms zie en hoor, een paar maand geleden een Duitser gesproken bij het treffen bij de Edersee in DuitslandDie had er een toyota blok ingebouwd, kosten meen iets van 28000 euro. Maar dan wel weer met compressor. Op mijn vraag , waarom niet gelijk een turbo: een zuiger motor vond ie het mooiste en het beste. Dan weet ik het ook niet meer.Geld teveel misschien
![]()
En toch zijn er ook nog al wat die voor relatief veel geld hun 2.2 willen tunen.Waarom dan geen turbo , met chip , heb je ook 240 pk maar dan voor 599 euro. Dus ik zou graag willen weten, wat hen hier zo in trekt
Het prijsverschil is in nederland laten we zeggen € 20.000,- als je er al één kunt vinden.
Ombouwen naar compressor met volledig milltek kost iemand circa € 8.500,-
Als je er ook nog frontsplitters (€ 72,-) een achterspoiler (€ 470,-) op wilt heb je voor rond de € 9.000,- net zo'n snelle auto

€ 11.000,- is veeeeel geld

Leuk is natuurlijk ook altijd dat je niet ziet dat het een snelle is, al ziet alleen de kenner het verschil
