Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Exmantaa schreef:bredere poelie => Opel 12605492

of gewoon dit:
https://www.ebay.co.uk/itm/Gates-Belt-T ... 1734403762

:yes:
Insignia tensioner moet allemaal in 1x passen
Hint; een nieuwer A20NHT/NFT blok heeft standaard een 6-ribs riem...
aboellaard
Mega lid

Bericht door aboellaard »

Mooi man! 50 Euro in NL te bestellen en geen gedoe met plaatjes. Wel jammer dat ik die pasringen dan niet nodig heb, want dat zijn opeens m'n favoriete dingen

Als je nog meer van die tips hebt, doe ze dan even in een keer allemaal tegelijk. Scheelt mij een hoop gezoek en denkwerk :D (bv de benzinepomp. Ik denk aan ASNU FP340 met center inlet, want daar past m'n Walbro 255 filter mooi overheen, denk ik. En dan de bedrading aanpassen met een relais dicht bij de pomp en 2.5 mm2 draad. Dus signaal van het grijze relais naar het nieuwe relais en de spanning van de dynamo of ergens in de buurt)

Denk overigens dat ik ook Dr. Ed's firewall ga installeren. Heb altijd al een hekel gehad aan dat malle 'hoedenplankje' achterin en ik kan die ruimte goed gebruiken
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Voor ca. 350 pk koop je een geheel nieuwe unit van Spitfire; Dan heb je een sterkere pomp die niet teveel stroom trekt en ook nog stil is, en een nieuwe grotere cannister voor het betere bochtenwerk (al blijft ook daarmee lang linksaf nog zeuren).
Voor nog meer pk's/flow zul je aan een nog sterkere pomp moeten. Heb nog een verbouwde Spitfire pompunit liggen voor ~450pk, maar rij nu dus nog met bovenstaande rond.

ps; ik reed overigens nog tijden rond met zo'n relais en dikke korte bedrading op de standaard pomp. Genoeg voor ca.330 Harrop pk's, maar wel met maar 3.0 bar benzinedruk.

Qua tips heb ik natuurlijk geen idee wat jij daar allemaal uitvogelt, voordat ik hier in je forumtopic lees dat jij weer een driehoekig wiel aan het uitvinden bent... :bag:
aboellaard
Mega lid

Eigenlijk niet anders dan een Harrop er op zetten. Enige verschil is Harrop wordt Rotrex en pk's gaan iets omhoog, hopelijk. Maar in de B207 threads is iets als overgaan van 5 naar 6 ribs niet te vinden. Over die benzinepomp weer wel, maar daar komt Mr. Spitfire steeds tussen met zijn oplossingen. Maar wat moet gebeuren:
- Brandstof traject, van pomp tot aan injectoren. Ben daar geloof ik voor het grootste deel wel uit. Heb al AN slangaansluitingen. Een ASNU of AEM pomp, omdat je bij rond de 400 pk en 2 bar boost op zo'n modelletje uitkomt. Jammer dat die dingen constant een ampere of 12 staan te stoken. Waarom is die pomp niet gemoduleerd trouwens? En Siemens Deka 860 cc injectoren, omdat die standaard in OBDTuner staan. En ik heb nog nooit last gehad van te weinig brandstof in bochten. Zal wel niet hard genoeg gaan :(
- Inlaat traject, van luchtfilter via Rotrex en chargecooler tot manifold. En de wastegate. Luchtfilter zal wel KN worden, maar nu in een behuizing, niet meer zoals ik het had, vrijhangende bij een zijrooster. Teveel vuil. 76mm inlaat naar Rotrex, dan 60 verder onder druk naar de 6" of 5" PWR chargecooler en vandaar via de 68 mm gasklep en een adapter de manifold in. Dat is dus wel wat anders dan de Harrop
- Uitlaat. Onderdelen voor de downpipe heb ik, maar komt als laatste. Plan is de einddemper uit onderdelen samen te stellen. Eigen ontwerp met kamers
- Oliekoeling. Met die adapterplaat van Saab. Heb ik aangepast zodat naast de OEM sensor ook m'n oliedruk en temperatuur sensoren erin passen. Moet nog schroefdraad voor de leidingen naar de koeler in getapt worden. Weet nog niet wat dat wordt, afhankelijk van of ik de OEM leidingen (BSP) kan gebruiken of niet. Oliekoeler Mocal laminova de midden of toch de grote versie. Moet nog kijken wat ik kwijt kan
- Carteronluchting via het nokkenasdeksel (opgeboord) naar een Provent 200. Uitlaat Provent naar luchtinlaat, oliereturn eerst even kijken wat daar uitkomt. Als dat redelijk is via olieterugvoer van de turbo naar het carter. Zou leuk zijn, maar denk eerlijk gezegd niet dat dat gaat gebeuren. Anders via een catchtank met een kraantje
- Motorkoeling met Z22SE thermostaathuis en buis. Nieuwe o-ringen al besteld. Oliekoeler komt op de plaats van de OEM koeler met wat aanpassingen van de slangenloop (en als ik dat ^&%$££ OEM ding ooit van die slang krijg)
- Vacuum voor de rembooster van de nokkenas aangedreven pomp. Is dat gat ook gelijk dicht
- Moet Peter nog naar een TMAP (of aparte MAP en T sensor) vragen. De Bosch 3 bar is te weinig
- Vliegwiel en koppeling heb ik liggen. Alleen de M7x22 boutjes moet ik nog even bij een Opel dealer halen

Dus het valt eigenlijk wel mee :bag: Hopelijk dit weekeinde de motor er uit en dan kan het echte werk beginnen
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Volgens mij rijd het gros van de 400pk harrop mannen toch met een 3 bar sensor rond.
Gaat zo'n rotrex zoveel meer doen qua druk?

En wat er in mijn B207 topic staat is natuurlijk niet in steen gegrift.
Er zijn meer wegen naar Rome.
Die van Dominique heeft weer aardig wat andere keuzes gemaakt, maar daar is niks van gedocumenteerd.

Daarom zijn topics als deze zo leuk. Lekker gedetailleerd :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
aboellaard
Mega lid

Klein vergissinkje mijnerzijds van die TMAP. Rotrex gebruikt in de compressor curves pressure ratio ipv boost. En in dit geval kom je uit op een PR rond de 2.6. Dat is dus een absolute druk van rond de 2.6 bar. Dus die TMAP van 3 bar is meer dan goed genoeg.

Ben al lang blij dat er mensen meelezen en suggesties doen, tips geven, fouten eruit halen etc. Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe en dan zit je altijd in eerste instantie te puzzelen voordat je werkelijk kan beginnen. Zelfs met heel gedetaileerde handleidingen etc kom je nog genoeg tegen.

Motor is er uit. Dat was makkelijk. Omgekeerde volgorde lijkt me wat moeilijker. En het gat in de firewall/bulkhead is gezaagd. Profiel voor de Dr. Ed bak heb ik ook al klaarliggen om gezet te worden. Uit 3 mm aluminium. Moet alleen even iets verzinnen op het luikje naar de benzinepomp, aangezien die nieuwe constructie daar overheen valt. Bracket voor de dynamo is klaar en begonnen aan die van de Rotrex. Uit 10 mm hoekstaal. Beetje overkill wellicht, maar Rotrex specificeert minimaal 8 mm. Ik hoop echt dat er niets meer uit die auto hoeft en ik nu de bodem heb bereikt, want ik kan de spullen niet meer kwijt. Als die bak er in zit wordt het tijd voor opbouwen, het leuke gedeelte dus.
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Afbeelding

:P :P :P :P :P :P
captain slow
aboellaard
Mega lid

Een oud Chinees spreekwoord zegt: een woord zegt meer dan duizend plaatjes. Voor de meer visueel ingestelde mens:

Timen van het blok. Een plezant werkje.
mini-DSC_1079.JPG
mini-DSC_1079.JPG (81.08 KiB) 1393 keer bekeken
En daar waar de Saab oliekoeler zit. Een probeersel met een plaatje aluminium. Te dun, zou 15 of 20 mm moeten worden. Wel strak
mini-DSC_1206.JPG
mini-DSC_1206.JPG (70.73 KiB) 1397 keer bekeken
Maar Frank had een beter idee. En hier kunnen zonder veel moeite nog wat sensoren bij. Wel lelijk
mini-DSC_1205.JPG
mini-DSC_1205.JPG (75.89 KiB) 1401 keer bekeken
aboellaard
Mega lid

En een Speedster met een gat. De groene versie zeg maar. Met gat in de firewall en de Dr Ed bak proefgeplaatst
mini-DSC_1198.JPG
mini-DSC_1198.JPG (109.94 KiB) 1402 keer bekeken
Die bak zorgt voor wat meer ruimte voor de chargecooler en de ECU komt ook wat meer beschermd te zitten, hoop ik
mini-DSC_1193.JPG
mini-DSC_1193.JPG (83.82 KiB) 1401 keer bekeken
En hier het luikje voor de naftank. Daar moet nog wat op verzonnen worden, evenals de afwerking van binnen
mini-DSC_1196.JPG
mini-DSC_1196.JPG (43.62 KiB) 1400 keer bekeken
aboellaard
Mega lid

De dynamo, nu op de plaats waar de airco compressor zou zitten. 90A uitvoering uit de kleinere Opel modellen. Met plaat op de crankpulley om te controleren of de pulleys parallel lopen. Pulley van de dynamo is een vrijlooppulley die net niet goed past. Niet voldoende schroefdraad om goed vast te zetten (80 Nm)
mini-DSC_1199.JPG
mini-DSC_1199.JPG (67 KiB) 1392 keer bekeken
Van de andere kant. Te lui om de foto even te draaien
mini-DSC_1201.JPG
mini-DSC_1201.JPG (57.63 KiB) 1388 keer bekeken
En met een mock up van de beugel voor de Rotrex
mini-DSC_1202.JPG
mini-DSC_1202.JPG (75.5 KiB) 1398 keer bekeken
aboellaard
Mega lid

En de nieuwe Rotrex beugel van 100x200 hoekstaal. Weegt een beetje, maar moet nog op een dieet.
mini-DSC_1203.JPG
mini-DSC_1203.JPG (59.68 KiB) 1390 keer bekeken
En de zooi in mijn werkplaats. Kan de onderdelen nauwelijks kwijt. Wordt tijd dat een en ander weer in elkaar wordt geschroeft.
mini-DSC_1204.JPG
mini-DSC_1204.JPG (88.79 KiB) 1398 keer bekeken
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Lekkere kwijlfoto's :yes:

Zeer leuk om te zien waar die rotrex/dynamo komt te hangen :thumbsup:

Zo'n plaatjes heb ik nodig want ik snap er allemaal niks van de uitleg die er soms staat (IQ van een kip) :lol:

Thanks!!!!!!
captain slow
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Leuk dynamootje heb je gevonden. Welke is dat?
aboellaard
Mega lid

De Bosch 0986048771, Opel 13117279, Valeo 2542851A etc. 90A en wat het voor mij makkelijkere maakte, zijplaatsing. En compact genoeg om niet ver uit te steken, wat voor de Rotrex weer belangrijk is. En van onderen nog een centimeter ruimte tot aan de ophanging.

Stroomgebruik was wat hoger dan ik dacht:
- Licht: 15-20A
- Ontsteking: 10-15A
- Brandstofpomp: 12-14A
- Fans: 5-10A
- Waterpomp voor de chargecooler: 5A
- Radio: 10A (aannemend dat de uitlaat wat meer herrie geeft en je daar wel bovenuit moet komen :D )
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ah, van een 1300cc diesel blokje. :thumbup:
Plaats reactie