Schakelweg verkorting

Alle overige technische zaken.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Schakelweg verkorting

Bericht door jans »

Hallo Mark
Een vraag over de schakelweg verkorting. Op het duitse forum hebben
ze het over de schakelweg verkorting waar je uiteindelijk langzamer mee schakeld :( Hoe zit dat???? :?:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Schakelweg verkorting

Bericht door markv »

jans schreef:Hallo Mark
Een vraag over de schakelweg verkorting. Op het duitse forum hebben
ze het over de schakelweg verkorting waar je uiteindelijk langzamer mee schakeld :( Hoe zit dat???? :?:
Ik weet niet of en hoeveel tijd het scheelt. Ik weet dat het heel veel scheelt in gevoel. Ik vind het een stuk prettiger schakelen doordat je meer gevoel met de bak hebt.
Overigens heb ik alleen maar een voor-achter verkorting, niet links-rechts. Er zijn ook kits die links-rechts doen, maar dat lijkt me HEEL irritant.

Als je hem een keer wilt proberen ben je welkom.

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: Schakelweg verkorting

Bericht door jans »

markv schreef:
jans schreef:Hallo Mark
Een vraag over de schakelweg verkorting. Op het duitse forum hebben
ze het over de schakelweg verkorting waar je uiteindelijk langzamer mee schakeld :( Hoe zit dat???? :?:
Ik weet niet of en hoeveel tijd het scheelt. Ik weet dat het heel veel scheelt in gevoel. Ik vind het een stuk prettiger schakelen doordat je meer gevoel met de bak hebt.
Overigens heb ik alleen maar een voor-achter verkorting, niet links-rechts. Er zijn ook kits die links-rechts doen, maar dat lijkt me HEEL irritant.

Als je hem een keer wilt proberen ben je welkom.

Mark
Hi Mark
Snappen kan ik het niet helemaal, want korter schakelen is M.I. sneller.
En ik bedoel wel die jij er op hebt zitten, dus alleen een verkorting van voor naar achter.Heb al eerder aangegeven dat ik hem besteld had
ongeveer 3 maand geleden, maar 3 weken geleden gewoon weer besteld
79 euro+ kosten maar nog steeds niks :?
Heb jij toevallig ook gelezen op het duitse forum over de schakelweg verk?
Groetjes jans
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Het ligt eraan of het sneller is afhankelijk van de weerstand :)
Je verkort de schakelweg, maar daarmee verklein je ook de hevel. Oftewel, je moet meer kracht zetten. Daardoor kan ik me voorstellen dat mensen er misschien langzamer mee schakelen als ze dezelfde kracht blijven zetten.

Ik volg het duitse forum niet echt, mijn duits is beetje erg slecht :(

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Ik heb de shakel verkorter er ook op zitten, en als het blok goed warm is.

Kun je echt wel sneller schakelen.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1375
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik denk dat het niet goed is voor je synchromescheringen. Als je meer kracht moet zetten en de schakelweg is korter dus bij de versnellingsbak ga het schakelen sneller met meer kracht.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Het zwaarder schakelen is echt alleen maar het gevoel, en is enkel bij een koud versnellingsbak voelbaar. binnen de 5 minuten verdwenen.

De kracht die op je bak komt is net het zelfde, echter door dat je de hoek veranderd moet je iets meer kracht zetten.

Met de originele overbrenging voel je dit niet omdat het hefboom effect hier veel groter is.

Heb dit bij mijn 206cc ook gelijk veranderd 2.5 jaar mee rond gereden :lol: deze wagen had echt een schakelweg van een ouwe vrachtwagen.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

speedster schreef:Ik denk dat het niet goed is voor je synchromescheringen. Als je meer kracht moet zetten en de schakelweg is korter dus bij de versnellingsbak ga het schakelen sneller met meer kracht.
Nope. De kracht bij de versnelingsbak blijft hetzelfde, de hefboom wordt alleen kleiner waardoor je aan de kant van de pook meer kracht moet zetten.

Mark
C30-94@0.55bar
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Je kan ook gewoon je pook een paar cm inkorten, Ben je ook mooi van het stukje stang tussen pookknop en lederenhuls kwijt :D .
Bijlagen
DSCN1796.JPG
DSCN1796.JPG (57.53 KiB) 4587 keer bekeken
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Matsuru schreef:Je kan ook gewoon je pook een paar cm inkorten, Ben je ook mooi van het stukje stang tussen pookknop en lederenhuls kwijt :D .
Hi Erwin
scheelt ook weer in gewicht :mrgreen:
Maar zonder gekheid ,heb jij dit ook gedaan? en dan schakel je volgens mij ook korter , of is dit niet zo?

Jan
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

De schakelweg is dan ook korter, maar ook de zijwaarste slag is dan kleiner en de pook zit iets verder van je stuur af.

Dat zou daarom niet mijn voorkeur hebben.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Het inkorten van de pook staat niet in verhouding tot het plaatsen van de shortshifter. Ik heb na het plaatsen van de shortshifter ook een andere pookknop geplaatst die ook gelijk valt met de pookhoes. Het scheelt iets, maar ik vind het niet merkbaar.
Moet overigens zeggen dat ik er weinig last van heb dat hij nu iets lager is. Weegt niet op tegen het betere gevoel wat een ronde pookknop geeft tov de standaard versie.

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Schakelweg verkorting

Bericht door jans »

Hallo

Vanmorgen de schakelweg verkorting gemonteerd.En het viel achteraf
heel erg mee,n.l. 45 min werk :D
Schakeld inderdaad een stuk korter,maar ook niet geheel onbelangrijk
vind hem niet!! zwaarder schakelen.Kan dit iedereen aan bevelen :lol:
Groetjes jans
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Shakel coulisse...

Bericht door Flaminiasupersport »

Heeft iemand ervaring met de SCHALTKULISSE? Dat is een alu raster à la Ferrari dat voor +- 95 euro wordt verkocht op verschillende websites.

Ik vind zo'n grilletje wel knap maar zit met de volgende opmerkingen:

- is de plastieken steun wel stabiel en stevig genoeg?
- is dat niet lastiger om te schakelen...

Enfin, wie kan ons daar wat meer over vertellen? :roll:
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Ride-aholic heeft zo,n ding in zijn Speedy en is daar geloof ik niet zo enthousiast over.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Plaats reactie