Voor commerciele aanbieding toch een betaalbare diffusor
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
De opbouw zoals jij hebt is ook prima. Ik wil zeker niet zo'n vlakke plaat als onder de rode Speedster hier op de foto's. De plaatsing van de 4 verticale lamellen vind ik wel mooi, maar andere opstelling is ook goed hoor! Ook de hoogte, volgens mij is 12 cm bodemvrijheid onder de lamellen ruim voldoende, zeker als je een mooie ronding maakt aan de onderhoeken van de lamellen.
Hoe heb je de openingen voor de NACA's in de bodemplaat in gedachten? Ik ga zo nog even een zoektocht op het net doen naar foto's van diffusors en vlakke bodemplaten van (super)sportwagens. En Jans heeft volgens mij gelijk, de Turbo heeft meer NACA's dan een 2.2i
En natuurlijk alleen in 't zwart, staat meer racy!
SteV6
Hoe heb je de openingen voor de NACA's in de bodemplaat in gedachten? Ik ga zo nog even een zoektocht op het net doen naar foto's van diffusors en vlakke bodemplaten van (super)sportwagens. En Jans heeft volgens mij gelijk, de Turbo heeft meer NACA's dan een 2.2i
En natuurlijk alleen in 't zwart, staat meer racy!
SteV6
S4 Avant
Ik neem het gaten patroon gewoon over van de originele 2.2 (heb ik nog op tekening, Met dank aan Maik)
Ik heb ze er overigens nu niet inzitten en de temp. loopt niet abnormaal op, Maar misschien komt dat omdat de buiten temperatuur ook niet zo hoog is.
p.s. Die 12 cm bodemvrijheid is natuurlijk afhankelijk van je rijhoogte
(voor de mensen met Nitron's)
Ik heb ze er overigens nu niet inzitten en de temp. loopt niet abnormaal op, Maar misschien komt dat omdat de buiten temperatuur ook niet zo hoog is.
p.s. Die 12 cm bodemvrijheid is natuurlijk afhankelijk van je rijhoogte

Grtn. Stefan
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Volgens mij zitten die gaten er in om de ruimte van de uitlaat wat meer ventilatie te geven. Je zal dus niets merken van oplopende motortemperatuur, maar van afbladderende verf aan de achterkantstef666 schreef:Ik heb ze er overigens nu niet inzitten en de temp. loopt niet abnormaal op, Maar misschien komt dat omdat de buiten temperatuur ook niet zo hoog is.

- SteV6
Als eerder aangegeven ben ik gedoken in de diffuser theorie.
Ongelovelijk hoeveel er te vinden is op het net. In plaats van foto's ben ik terecht gekomen bij academische verhandelingen over luchtstromingen en onderzoeken naar effectiviteit van verschillende diffuserontwerpen.
Helaas kan ik de 2 belangrijkste artikelen niet vinden
Hebben de technisch opgeleide kerels misschien via hun werk toegang tot de volgende 2 wetenschappelijke artikelen?
- Cooper, K.R., Bertenyi, T., Dutil, G., Syms, J., and Sovran, G. “The Aerodynamic Performance of Automotive Underbody Diffusers.” SAE Paper 980030. Internation Congress and Exposition, Detroit, MI, USA 1998
- Cooper, K.R., Syms, J., and Sovran, G. “Selecting Automotive Diffusers to Maximize Underbody Downforce.” SAE Paper 2000-01-0354. SAE 2000 World Congress, Detroit, MI, USA 2000
Enkele andere veel aangehaalde publicaties heb ik al gevonden als .pdf of .doc
Bij voorbaat dank.
SteV6
Ongelovelijk hoeveel er te vinden is op het net. In plaats van foto's ben ik terecht gekomen bij academische verhandelingen over luchtstromingen en onderzoeken naar effectiviteit van verschillende diffuserontwerpen.
Helaas kan ik de 2 belangrijkste artikelen niet vinden

Hebben de technisch opgeleide kerels misschien via hun werk toegang tot de volgende 2 wetenschappelijke artikelen?
- Cooper, K.R., Bertenyi, T., Dutil, G., Syms, J., and Sovran, G. “The Aerodynamic Performance of Automotive Underbody Diffusers.” SAE Paper 980030. Internation Congress and Exposition, Detroit, MI, USA 1998
- Cooper, K.R., Syms, J., and Sovran, G. “Selecting Automotive Diffusers to Maximize Underbody Downforce.” SAE Paper 2000-01-0354. SAE 2000 World Congress, Detroit, MI, USA 2000
Enkele andere veel aangehaalde publicaties heb ik al gevonden als .pdf of .doc
Bij voorbaat dank.
SteV6
S4 Avant
Misschien dat Mark ook z'n licht eroverheen kan laten strooien, Die weet er volgens mij ook wel wat vanaf

p.s. Bedoelde je deze?
http://www.clarkson.edu/honors/research ... stract.doc

p.s. Bedoelde je deze?
Grtn. Stefan

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Ziet er goed uit.stef666 schreef:De mijne komt voor rond de €100,= Voor de belanghebbende. Naar keuze in Alu. of zwart geanodiseerd![]()
Opmerking over afgeronde hoeken is al gemaakt en iets langere/lagere verticale 'flappen'
Persoonlijk zou ik het midden-deel qua lengte gelijk trekken aan de buitenste twee delen, zodat je van achter/boven niet twee van die 'buizen' uit de auto ziet steken maar 1 plaat.
Vind dit verder wel mooier, met zo'n 'stapje' er in om onder de uitlaat te komen, als de andere oplossing met gewoon lange spacers..
Het lijkt er op dat je deze diffuser er als eind-plaat los op schroeft?
Ik zou (maar da's persoonlijk) toch proberen om de hele plaat tot de verbinding met de motorafscherming te vervangen. Dan kan je de verticale profielen namelijk helemaal tot aan de verbinding met de vlakke bodem door-trekken. (met een onderbreking bij de buitenste vanwege de wielophanging)
Wel iets meer fabriceer-werk en je moet een oplossing vinden voor de bevestiging waar de huidige plaat achter het fiberglas schuift, maar dan wordt het wel meer 1 geheel.
Evt. kan je dan experimenteren (maar dit wordt wel heel lastig) om de plaat niet met een scherpe hoek vanaf de bodemplaat te laten over gaan naar de diffuser (zoals standaard), maar meer met een geleidelijke kromming.
Alleen een kromming in de plaat *en* dan nog van die verticale profielen, da's erg lastig natuurlijk.. Kosten-baten is dan niet meer zo interessant.
Maar goed.. Zeker geslaagd als 'eerste poging'. Meestal bij dit soort dingen wel een paar keer terug naar de tekentafel (ok ok.. CAD pakket

Bye, Arno.
- SteV6
Nee, sorry Stefan, die heb ik al. Het gaat juist om 2 artikelen die in de literatuurlijst worden aangehaald. En die zijn via google niet te vindenstef666 schreef:Misschien dat Mark ook z'n licht eroverheen kan laten strooien, Die weet er volgens mij ook wel wat vanaf![]()
p.s. Bedoelde je deze?

SteV6
S4 Avant