Voor commerciele aanbieding toch een betaalbare diffusor

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

De opbouw zoals jij hebt is ook prima. Ik wil zeker niet zo'n vlakke plaat als onder de rode Speedster hier op de foto's. De plaatsing van de 4 verticale lamellen vind ik wel mooi, maar andere opstelling is ook goed hoor! Ook de hoogte, volgens mij is 12 cm bodemvrijheid onder de lamellen ruim voldoende, zeker als je een mooie ronding maakt aan de onderhoeken van de lamellen.

Hoe heb je de openingen voor de NACA's in de bodemplaat in gedachten? Ik ga zo nog even een zoektocht op het net doen naar foto's van diffusors en vlakke bodemplaten van (super)sportwagens. En Jans heeft volgens mij gelijk, de Turbo heeft meer NACA's dan een 2.2i

En natuurlijk alleen in 't zwart, staat meer racy!

SteV6
S4 Avant
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Ik neem het gaten patroon gewoon over van de originele 2.2 (heb ik nog op tekening, Met dank aan Maik)

Ik heb ze er overigens nu niet inzitten en de temp. loopt niet abnormaal op, Maar misschien komt dat omdat de buiten temperatuur ook niet zo hoog is.

p.s. Die 12 cm bodemvrijheid is natuurlijk afhankelijk van je rijhoogte :wink: (voor de mensen met Nitron's)
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

stef666 schreef:Ik heb ze er overigens nu niet inzitten en de temp. loopt niet abnormaal op, Maar misschien komt dat omdat de buiten temperatuur ook niet zo hoog is.
Volgens mij zitten die gaten er in om de ruimte van de uitlaat wat meer ventilatie te geven. Je zal dus niets merken van oplopende motortemperatuur, maar van afbladderende verf aan de achterkant :lol:
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Lekker belangrijk, Wordt ie alleen maar lichter van :mrgreen: :wink:

Of ik spuit hem mat zwart over..... 8)
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Je hebt helemaal gelijk :lol: ... Die gaten maken de diffuser ook minder efficient, omdat het een soort "lek" is, waarlangs lucht in de diffuser kan stromen (= minder onderdruk).
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Als eerder aangegeven ben ik gedoken in de diffuser theorie.

Ongelovelijk hoeveel er te vinden is op het net. In plaats van foto's ben ik terecht gekomen bij academische verhandelingen over luchtstromingen en onderzoeken naar effectiviteit van verschillende diffuserontwerpen.

Helaas kan ik de 2 belangrijkste artikelen niet vinden :(

Hebben de technisch opgeleide kerels misschien via hun werk toegang tot de volgende 2 wetenschappelijke artikelen?

- Cooper, K.R., Bertenyi, T., Dutil, G., Syms, J., and Sovran, G. “The Aerodynamic Performance of Automotive Underbody Diffusers.” SAE Paper 980030. Internation Congress and Exposition, Detroit, MI, USA 1998

- Cooper, K.R., Syms, J., and Sovran, G. “Selecting Automotive Diffusers to Maximize Underbody Downforce.” SAE Paper 2000-01-0354. SAE 2000 World Congress, Detroit, MI, USA 2000

Enkele andere veel aangehaalde publicaties heb ik al gevonden als .pdf of .doc

Bij voorbaat dank.

SteV6
S4 Avant
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Misschien dat Mark ook z'n licht eroverheen kan laten strooien, Die weet er volgens mij ook wel wat vanaf :mrgreen: :wink:

p.s. Bedoelde je deze?

http://www.clarkson.edu/honors/research ... stract.doc
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Het blijft maar door mijn hooft spoken, wel of niet een diffuser.

Ik denk dat ik het eerst een keer echt moet zien, of als jullie de montage meeting hebben dat ik er dan ook bij ben om te kijken hoe diverse dingen er uit zien.

Dus mijn vraag is kun je ze ook later bij maken.


Gr, martin
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Martin"" De 8 é januarie kun je ze zien :idea: Mike en Wilbert hebben er allebei een onder zitten, en beide verschillend.
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

jans schreef:Martin"" De 8 é januarie kun je ze zien :idea: Mike en Wilbert hebben er allebei een onder zitten, en beide verschillend.
Mike heeft toch van die losse staanders (kookers).?

Als ik bij die foto kijk van de rode speedy die vind ik wel gaaf.


Gr,Martin
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

ja"' vind ik ook de mooiste.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Eindelijk ben ik een keer niet de twijfelaar, ik vindt het niks en hoef het ook niet :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

stef666 schreef:De mijne komt voor rond de €100,= Voor de belanghebbende. Naar keuze in Alu. of zwart geanodiseerd :wink:
Ziet er goed uit.

Opmerking over afgeronde hoeken is al gemaakt en iets langere/lagere verticale 'flappen'

Persoonlijk zou ik het midden-deel qua lengte gelijk trekken aan de buitenste twee delen, zodat je van achter/boven niet twee van die 'buizen' uit de auto ziet steken maar 1 plaat.

Vind dit verder wel mooier, met zo'n 'stapje' er in om onder de uitlaat te komen, als de andere oplossing met gewoon lange spacers..

Het lijkt er op dat je deze diffuser er als eind-plaat los op schroeft?

Ik zou (maar da's persoonlijk) toch proberen om de hele plaat tot de verbinding met de motorafscherming te vervangen. Dan kan je de verticale profielen namelijk helemaal tot aan de verbinding met de vlakke bodem door-trekken. (met een onderbreking bij de buitenste vanwege de wielophanging)

Wel iets meer fabriceer-werk en je moet een oplossing vinden voor de bevestiging waar de huidige plaat achter het fiberglas schuift, maar dan wordt het wel meer 1 geheel.

Evt. kan je dan experimenteren (maar dit wordt wel heel lastig) om de plaat niet met een scherpe hoek vanaf de bodemplaat te laten over gaan naar de diffuser (zoals standaard), maar meer met een geleidelijke kromming.

Alleen een kromming in de plaat *en* dan nog van die verticale profielen, da's erg lastig natuurlijk.. Kosten-baten is dan niet meer zo interessant.

Maar goed.. Zeker geslaagd als 'eerste poging'. Meestal bij dit soort dingen wel een paar keer terug naar de tekentafel (ok ok.. CAD pakket :) )

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

stef666 schreef:Misschien dat Mark ook z'n licht eroverheen kan laten strooien, Die weet er volgens mij ook wel wat vanaf :mrgreen: :wink:

p.s. Bedoelde je deze?

http://www.clarkson.edu/honors/research ... stract.doc
Nee, sorry Stefan, die heb ik al. Het gaat juist om 2 artikelen die in de literatuurlijst worden aangehaald. En die zijn via google niet te vinden :evil:

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hi stefan

Vandaag naar Vmax geweest , en een foto van de onderplaat gemaakt.
Plaats reactie