Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Yvo gaat voor ons een mooi prijsje regelen, toch Yvo :?: :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Gezien de prijzen van andere aanbieders van AP schijven moet je meestal in de orde van grootte denken van 600 a 700 euro voor 2 stuks.

Gootste deel van die prijs is dan de schijven zelf.

Tenzij Yvo een totaal onder-de-marktprijs werkende deal met AP heeft gemaakt :P

Voor de track-warriors zijn ze vaak wel *de* upgrade. Schijven zijn uit extreem taai staal gemaakt, uiterst resistent tegen kromtrekken, oververtitten en slijten meestal ook zeer langzaam.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Arno: klopt! AP heeft nu eenmaal 'marktprijzen' waar we ook niet heel veel onder kunnen gaan.

Het is sowieso al een probleem om AP produkten hier tegen normale tarieven in te kopen. Het meeste moet absoluut in Engeland ingekocht worden omdat de lokale held een iets ander idee van 'de markt' dan de mensen buiten onze landsgrenzen.. :roll:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Dominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken. :?
Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Herman schreef:Maar een groter moment krijg je toch alleen als de klauwen verder van het centrum gemonteerd worden en de blokken meer naar buiten aangrijpen?
Yup, dat is ook exact wat we doen :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

YvoTuk schreef:
Dominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken. :?
Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven! :P
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Heuh? AP schrijft alleen maar catalogi :)

Ik zal wel ff graven waar die info vandaan komt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Maik schreef:
YvoTuk schreef:
Dominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken. :?
Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven! :P
Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit. :(
Less Is More
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als je schijf X mm groter wordt in radius, dan mag je aannemen dat het bijgeleverde spacersetje ook die X mm de remklauw verplaatst. Als hij verder van de as af zou komen dan ga je niet meer je gehele remblok oppervlak gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Speerke schreef:
Maik schreef:
YvoTuk schreef: Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven! :P
Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit. :(
Nou, helemaal lineair zal het zeker niet zijn: de omtreksnelheid is bij een grotere diameter hoger. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Maik schreef:Als je schijf X mm groter wordt in radius, dan mag je aannemen dat het bijgeleverde spacersetje ook die X mm de remklauw verplaatst. Als hij verder van de as af zou komen dan ga je niet meer je gehele remblok oppervlak gebruiken.
Nope, het frictievlak verschuift mee naar de buitenkant. Het gehele oppervlak wordt absoluut gebruikt!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

YvoTuk schreef:euhm... alleen om even in de groep te gooien...

We hebben binnenkort 295 AP schijven voor de Speedster.
Prijzen zijn nog niet definitief bekend.

De schijven komen gemonteerd (aluminium hart) en worden inclusief spacers voor de remklauwen geleverd.

Door de grotere diameter krijg je meer 'moment' vanaf je schijven.

Als een soort service doen we dan ook schijven met een alu hart voor de achterkant, maar dat is op zich niet noodzakelijk.

Nooit meer iets van gehoord. Gevalletje jammer.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

@ Maik, ik zag in een andere thread dat je over stapt naar Pagid RS14 blokken, had je problemen met je andere blokken?

Ik ben zelf ook aan nieuwe blokken en schijven toe maar weet niet wat ik moet kiezen. Ik rijd nu met originele schijven met SBS blokken maar heb best wel wat problemen met trillende remmen na ongeveer 20 minuten op de baan. Is dit een bekend probleem van de standaard schijven?

Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?
Less Is More
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Speerke zei:
Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?
Ik heb ze er net 4 dagen op dus nog niks nuttigs van te zeggen..
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat deze niet echt het beste van het beste zijn.. Ik heb ook gebeld met iemand van die zaak en gesproken over wat er zou gebeuren als ze te zwaar belast zouden worden (ik wilde natuurlijk niet dat het zaakje echt uit elkaar zou spetteren o.i.d.). Als je ze te zwaar belast worden ze krom (dus trillende remmen), maar het hele spul blijft wel in elkaar zitten. Waar de echte grens ligt, want dat heeft niet alleen met vermogen te maken denk ik, ik zou het niet weten.
De AP variant schijnt echt onvernietigbaar te zijn, maar die heb ik simpelweg niet gekozen omdat ze 2x zo duur zijn en dat vond ik te gek.

(Ik moet wel zeggen dat ik ook geen trillende originele schijven had.)

Gr,
The Duke
Laatst gewijzigd door the-duke op 14 jun 2009 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb de 2-delige schijven van Eliseparts, en ik heb een tijdje met de Carbone Lorraine RC06 gereden. Supercombo qua remmen (remkracht en doseerbaarheid), maar ook een supercombo voor eliseparts, want die remblokken lusten wel een schijfje per paar duizend km namelijk :lol:
Nu maak ik minimaal de helft van mijn km's op het circuit, dus slijt het daarom al wat harder, maar het werd toch wat te gek. Voorschijven heb ik ongeveer 5000km mee gedaan (had wel een probleempje met ongelijk gesleten schijf, wat het vervangen wat vervroegd heeft), achter heb ik denk ik ongeveer 8000km mee gedaan.

Hiervoor had ik ook SBS pro track op standaard schijven en was daar behoorlijk tevreden mee (prijs-kwaliteit), maar als de blokken wat minder worden (qua slijtage), merk je inderdaad dat het wat gaat trillen. Remwerking blijft wel oke, het is alleen wat irritant. Buiten het circuit had ik daarna dan weer nergens last van.

Eens kijken wat de EP schijven + R14's gaan doen, ik denk wel goed.
Afbeelding
Plaats reactie