Sportonderstel

Alle overige technische zaken.
markv
Beheerder
Contacteer:

Sportonderstel

Bericht door markv »

Gister de eerste stap gerealiseerd tot de "sportonderstel" setup zoals ik die wil hebben. De set Nitrons is eronder gegaan :lol:

Montage was iets lastiger als bij de Elise, aangezien je bij de Speedster de bovenste houder aan de bestuurderskant moet vervangen. Hier zit de ABS unit op vast geschroefd en daardoor kan je met de standaard houder de nieuwe demper er niet tussen krijgen. Maargoed, kost je iets van 15 minuten extra.

Na montage eerst de rijhoogte van de auto opgemeten. Die was dus iets te laag geworden (veren waren zonder voorspanning geplaatst). Daarna wat voorspanning op de veren gezet en na twee keer wijzigen uitgekomen op een rijhoogte rondom van 120mm.

Aangezien ik hardere veren heb genomen dan standaard wordt geleverd bij de Nitrons (standaard is 375 voor, 450 achter, ik heb nu 450 voor, 550 achter), kan ik de schokdempers een stuk zachter zetten. Met als resultaat dat het zaakje erg comfortabel rijdt (voor race dempers dan :) ). Voor staan de dempers op 18 kliks en achter op 16.

Rijden is nu echt als een kart. Auto blijft vlakker in de bochten en geeft veel meer vertrouwen. Wel is het zo dat door de veel directere gewichtsverplaatsing je ook makkelijker de achterkant los kan krijgen. Maar dit gaat VEEEL rustiger dan bij de originele dempers. Het is nu een stuk meer vergelijkbaar met een kart :D.

Gelijk ook nieuwe remblokjes geplaatst (OMP race blokjes). Lijken goed te werken. Ze moeten nog ingeremd worden, maar de vertraging tot nu toe lijkt prima. Enige nadeel is dat ze redelijk kunnen gillen bij lage snelheid en weinig remdruk. Maar dat vind ik zelf geen probleem. Ten opzichte van de orignele blokjes hebben deze waarschijnlijk een hardere samenstelling of is de rug niet voorzien van een zacht materiaal, want het rempedaal staat nu iets hoger en de reactie is een stukje directer. Ik vind dat persoonlijk wel prettig rijden, geeft meer gevoel in de remmen.

Op naar de volgende stap, maar is nog even wachten op de velgen helaas.

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

hi Mark

Ben blij dat je de Nitron's óók zo goed vind.
Weet jij tenminste wat ik bedoelde :idea:
Lekker karten :lol:

Ga nu nog even naar Amersfoort kijken wat er allemaal staat.

jans
joost
Lid

Bericht door joost »

das ook niet leuk,

nu is mijn gele speedster de hoogste op het forum :oops:

klinkt goed verlagingssetje!
Ook lijkt de auto dan breder, lijkt mij ook wel wat, maar toch vrij kostbaar en ik ben bang dat ik het opritje van mijn werk dan niet meer op kom, nu soms al raak ik de bodem als ik niet oppas.

gr. joost

ps. mark hoe is je ervaring met drempels???
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Drempels heb je niet zo veel last van. Even beetje inschatten hoe de hoek is. De sterkere veren helpen daar natuurlijk ook een hoop. De auto mag dan wel wat lager staan, maar hij veert niet meer zo erg in als met de orginele dempers/veren.

Maargoed, een set nitrons zijn natuulrijk ook geen verlaginssetje. Je koopt nitrons voor de wegligging en instelbaarheid ervan.

Als het je alleen maar gaat om de looks dan zijn nitrons denk ik een beetje duur. En wellicht voor een aantal mensen te onconfortabel. En, zoals Arno ook al geschreven had, moet je ze natuurlijk wel goed onderhouden wil je er maximaal effect van hebben.

Bij die van mij moet ik ook het stuurhuis nog omhoog zetten om te compenseren voor de wijziging in rijhoogte. Wacht ik nog even mee tot de wielen binnen zijn, aangezien de rijhoogte dan ook weer opnieuw moet worden afgesteld door de kleinere wielen.

En dan natuurlijk uitlijnen. Dat gaat wel hard nodig zijn zo te voelen.

Mark
C30-94@0.55bar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

markv schreef:moet je ze natuurlijk wel goed onderhouden wil je er maximaal effect van hebben.

Bij die van mij moet ik ook het stuurhuis nog omhoog zetten om te compenseren voor de wijziging in rijhoogte. Wacht ik nog even mee tot de wielen binnen zijn, aangezien de rijhoogte dan ook weer opnieuw moet worden afgesteld door de kleinere wielen.

En dan natuurlijk uitlijnen. Dat gaat wel hard nodig zijn zo te voelen.

Mark
Wat moet je eigenlijk onderhouden aan een set nitrons? Alleen het instel schroef moet je gangbaar houden of heb dat mis.

Hoe moet je het stuurhuis omhoog zetten? Dat lijk mij onmogelijk.

Het niet uitlijnen naar verandering in rijhoogte is zeer slecht voor banden, maar ook voor je fuseekogels.

Nu krijg je andere banden eronder en ga je de vering weer veranderen. Dus bij elke klik die jij doe verander je de rijhoogte of de hardheid? Ik heb nog nooit met nitrons gewerkt en wil er wel meer over weten. :idea:
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

He'jPeter

Had het vanmiddag maar gezegd. heb ze er óók onder.
Hadden we een stukje kunnen rijden. Weet je ook weer hoe dié voelen.

jans
speedster

Bericht door speedster »

jans schreef:He'jPeter

Had het vanmiddag maar gezegd. heb ze er óók onder.
Hadden we een stukje kunnen rijden. Weet je ook weer hoe dié voelen.

jans
Ook weer thuis. Ik wil eigenlijk alleen een beetje weten hoe het werkt. Of je bv naar het veranderen van de hardhuid of hoogte weer opnieuw moet uitlijnen. Ik neem aan als je verstelbare nitrons neem dat je hem niet instel in het begin en daarna er nooit meer aan het verstellen ga.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Hi
De hardheid die je kunt instellen ,heeft niets met uitlijnen of opnieuw instellen te maken. Je zet om te beginnen gewoon de Nitrin's eronder.
Die van mij waren al op gelijke hoogte gezet, dus moet je alleen nog zorgen dat de auto ,als je hem verlaagt gelijk matig verlaagt.Dit heb ik weer gedaan door de speedster uittewegen incl bestuurder.
Als je dat goed hebt, kun je de hardheid nog instellen d.m.v. klikjes., en dat heeft verder géén invloed op de rest :!:

jans
speedster

Bericht door speedster »

jans schreef:Hi
De hardheid die je kunt instellen ,heeft niets met uitlijnen of opnieuw instellen te maken. Je zet om te beginnen gewoon de Nitrin's eronder.
Die van mij waren al op gelijke hoogte gezet, dus moet je alleen nog zorgen dat de auto ,als je hem verlaagt gelijk matig verlaagt.Dit heb ik weer gedaan door de speedster uittewegen incl bestuurder.
Als je dat goed hebt, kun je de hardheid nog instellen d.m.v. klikjes., en dat heeft verder géén invloed op de rest :!:

jans

Dus de hoogte stel je in en dat verander je dus niet meer en als je deze verander moet je hem opnieuw uitlijnen. Van hoe laag naar hoe hoog kun je hem instellen?
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

speedster schreef: Wat moet je eigenlijk onderhouden aan een set nitrons? Alleen het instel schroef moet je gangbaar houden of heb dat mis.
Lees even wat Arno heeft geschreven in onderstaande thread. Denk dat dat wel duidelijk moet zijn.

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 98&start=0
Hoe moet je het stuurhuis omhoog zetten? Dat lijk mij onmogelijk.
Het stuurhuis zit met twee bouten vast. Die gaan door een gat in een plaatje. In het chassis zelf zit een sleuf. Er zijn meerdere plaatjes beschikbaar waarbij het gaatje op een andere plek zit. Ik heb hier nu andere plaatjes voor die het stuurhuis op de maximale hoogte zetten.
Het niet uitlijnen naar verandering in rijhoogte is zeer slecht voor banden, maar ook voor je fuseekogels.
Wat veranderd is de bumpsteer wanneer er niets veranderd aan de hoogte van het stuurhuis. Dat is iets waar je even rekening mee moet houden bij het rijden. Maar is zeker niet slecht voor de banden ofzo.
Verder zal het camber nog wat negatiever zijn geworden. Is ook prima, dat is precies wat ik wil.
En ja, daar slijten je banden op een andere manier van (net als met uitspoor) maar ik vind de auto daar stukken fijner door rijden. Dus die extra slijtage van de banden is dan jammer.

Voor zover ik weet is er geen andere belasting op de fuseekogels.
Nu krijg je andere banden eronder en ga je de vering weer veranderen. Dus bij elke klik die jij doe verander je de rijhoogte of de hardheid? Ik heb nog nooit met nitrons gewerkt en wil er wel meer over weten. :idea:

Ik ga mijn voorwielen vervangen door 16" wielen met lagere banden. Komt 195/50 op te staan. Doordat de band hierdoor minder hoog wordt, gaat de neus dus naar beneden en zal de auto niet meer 120mm/120mm rijhoogte hebben. Daarom moet dus de voorspanning op de voorveren veranderd moeten worden om de rijhoogte weer goed te krijgen.

Bij het veranderen van de hardheid van de schokdempers hoef je helemaal niets te doen. Het is dus alleen maar omdat ik met andere wielen ga rijden dat je het zaakje opnieuw moet instellen (naja, moet... is mijn keuze natuurlijk).

Mark
C30-94@0.55bar
Maarten

camber

Bericht door Maarten »

@ Mark

Door die camberhoek verder naar binnen te zitten (neem aan dat je dat doet om zo iets meer grip in de bochten te krijgen) Veranderd inderdaad de slijtage van je banden. Als je veel rechtuit kms rijdt zullen de banden aan de binnenkant meer slijten als aan de buitenkant. Na verloop van tijd veranderd daardoor ook de hoek die het loopvlak met het asfalt maakt en heb je effectief de camberwijziging weer teniet gedaan.
Als je daarintegen veel kms over de bochtege binnen wegen rijdt en daarbij een behoorlijke bochtensnelheid aanhoudt, zal je banden slijtage met meer camber zelfs een beter beeld geven als de standaard settings.

Dus eigenlijk afhankelijk van hoe je rijdt is het al dan niet een goede keuze om met meer camber te gaan rijden.

Dit wist jij ook al wel denk ik, maar voor de andere misschien ook wel intressant. Ik hoop dat het dan een beetje duidelijk uitgelegd is.

Doe er je voordeel mee. Maarten
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Goed, laatste deel van het werk aan het onderstel zou er nu op moeten zitten. Vorige week zijn de nieuwe wielen erop gegaan, met nieuw rubber.

Voor: Compomotive MO 7.0x16 ET 23 met Toyo Proxes T1 R 195/50R16
Achter: Compomotive MO 8,0x17 ET 30 met Toyo Proxes T1 R 225/45R17

Rijhoogte is nu overnieuw afgesteld en is geworden:
Voor: 115mm
Achter: 118mm

Dat lijkt nog goed te doen te zijn. Met het grote nummerbord erop heb je iig een early warning system :)

Daarnaast is het stuurhuis omhooggegaan om te compenseren voor bumpsteer.

Ben nog aan het experimenteren met de banden druk, rij nu 1.75 voor en 1.9 achter. Dit lijkt iig wel erg veel grip te geven.

Afgelopen zaterdag is de auto ook opnieuw uitgelijnd. Alles lijkt nu weer goed te staan, ik moet alleen nog aan 1 kant het camber goed zetten, dat zit er een halve graad naast.

Het uiteindelijke gevoel is goed. Het is nog wel erg wennen. De grip kan echt enorm goed zijn, maar je moet wel opletten hoe je rijdt. Remmen zijn ook sterk verbeterd ten opzichte van de standaard banden. De extra 2cm en de nieuwe ABS unit komen goed tot hun recht. Remmen met compleet gillende banden MET echt goede remvertraging zonder dat ABS ingrijpt. De OMP race blokjes lijken goed te werken, alhoewel ze erg goed zijn in krijsen onder de 15km/u :)

Mark

PS. Ohja, het ziet er ook nog best wel redelijk uit..
Bijlagen
wheels.jpg
wheels.jpg (75.2 KiB) 2557 keer bekeken
C30-94@0.55bar
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Zwart ziet er erg goed uit onder een lichte kleur speedster!
Maar wat belangrijker is... hoe rijdt het nu ECHT! :)
Ik ben bang dat ik een keer jouw speedy moet lenen om zelf te voelen wat het allemaal gebracht heeft Mark :wink: .
Maar misschien is het zowiezo een keer leuk om naar onze mini-meet te komen in Zoetermeer, dat is niet zo ver bij jou vandaan toch?

Ga je binnenkort nog het circuit een keer op Mark? Dan kom je pas echt te weten wat alles kan, vooral ook de remmerij :wink: .

En hoe voelt je auto nu aan in verhouding tot de elise van Arno? Komt dat nu een beetje in de buurt?

Vertel vertel! :)

M.
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ohja, nog een vraagje, hoe ben je nu tot de keuze gekomen van de Toyo banden? Zeker veel gelezen over op het www? Of echt advies van iemand speciaal?

Wees niet bang, dit was mijn laatste vraag hoor :wink:

M.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Mark

Ziet er iig zeer goed uit :wink:
115 mm vóór kan nog net , denk ik . Zit zelf nu ook op 115 mm.
Heb ook een keer 110 mm geprobeerd, maar dan gaat mijn nummerplaat
al over de grond, als ik de garage uitrij :? :?

jans
Plaats reactie