Spoorverbreders

Vragen over bekleding, velgen e.d.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Marcel,
Marcel schreef: Hoi, had je erg speciaal gereedschap nodig ?
Gereedschap, even denken, dopsleutels met VEEEL verlengstukjes anders loop je echt
te prutsen. De bouten zitten natuurlijk helemaal bij je voeten. Verder een popnageltang, accuboor met metaalboortje om de oude popnagel uit te boren, moment sleutel om de bouten weer vast te zetten. Ohja, en we hebben de luchtsleutel even gebruikt om de bout van de stuurkolom los te maken. Kan misschien ook wel met normale sleutel, maar had deze toch liggen. Scheelt weer zweten :)

Oh, en natuurlijk een krik en alles om je wiel eraf te halen. Je zult het stuurhuis iets omhoog moeten doen, maarja, dan moet je er natuurlijk wel bij kunnen om het omhoog te duwen. Is best handig om dan met z'n tweeen te zijn overigens. Dan kan de een het stuurhuis omhoog houden en de ander de bouten erin proberen te draaien.
Hoe lang bezig ongeveer ?
Euh.. Hmm, niet echt op de klok gelet. 2 uurtjes ofzo? Maar dat was dan ook inclusief instellen van rijhoogte.
Had je de plaatjes gewoon gekocht ?
Yup, toen ik m'n nitrons heb besteld bij Yvo heb ik ze gelijk mee laten komen.
Zit er een verhouding, dus de mijn is nu circa 2,5 cm lager, heb je dan bepaalde plaatjes nodig ?
Van wat voor plaatje naar wat voor plaatje ben je gegaan ?
Ik heb de 10 notch plates erin gedaan, oftewel de hoogste.
Dit heeft toch niet direct met vage besturing te maken, als ik het goed begreep is de reaktie in je stuur alleen veel minder heftig als je je bumpersteer hebt veranderd :!:
Ligt eraan wat je met vage besturing bedoeld :). Doordat je de rijhoogte van de auto verlaagd komen de wishbones vlakker te staan en staat je wielnaaf in rust dus ook op een andere positie. Je stuurhuis blijft wel hetzelfde staan. Aangezien de speedster veranderende sporing heeft bij het in en uitveren (bumpsteer) staat je sporing dan dus anders. Maar, ook de positie op de "grafiek" van het bumpsteer is anders geworden. Het verloopt namelijk niet lineair (ik heb hier een tijdje terug een plaatje van gepost). Door je stuurhuis omhoog te zetten ga je weer meer terug naar de originele positie in de grafiek en voelt het sturen meer aan zoals het deed voor het verlagen van de rijhoogte.

Mark
C30-94@0.55bar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Zo klinkt toch nog wel als een aardige klus............. :shock:
Martin
Mega lid

Bericht door Martin »

markv schreef:
Het verhogen van het stuurhuis doe je door de twee plaatjes waar de schroefgaten inzitten te vervangen door plaatjes waar de gaten hoger zitten. Plaatjes zijn te verkrijgen met 10 verschillende standen. Geloof dat er standaard 6 op zit en ik heb er nu 10 op zitten.

Mark
Zal mij benieuwen of ik het stuurhuis ook moet veranderen als ik de speedy verlaagd heb. :?

Als ik het goed heb begrepen eerst verlagen dan stuurhuis veranderen en dan uitlijnen.

Gr, 8) Martin

Ps Jans heb jij je stuurhuis ook veranderd :?: :?:
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Martin schreef:
Zal mij benieuwen of ik het stuurhuis ook moet veranderen als ik de speedy verlaagd heb. :?

Als ik het goed heb begrepen eerst verlagen dan stuurhuis veranderen en dan uitlijnen.
Je MOET je stuurhuis natuulrijk niet perse veranderen. Als je tevreden bent met hoe de auto stuurt kun je het natuurlijk ook gewoon zo laten. Er zullen er ongetwijfeld veeel meer zijn die hun stuurhuis niet verzetten.
Volgorde van verlagen/stuurhuis veranderen is volgens mij niet zo belangrijk. Zolang je het uitlijnen maar op het laatst doet :)

Mark
C30-94@0.55bar
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Okee, ik kijk het wel even aan.

Het is toch het beste om hem over een paar maanden nog eens uit te laten lijnen, dus als ik het nodig vindt, komt het dan wel.
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

De spoorverbreders zijn nog niet binnen dus ik moet nog even zonder doen.
Lotus Elise S2
SteV6

Bericht door SteV6 »

Hendrik-Jan schreef:De spoorverbreders zijn nog niet binnen dus ik moet nog even zonder doen.
Waar had jij ze besteld? Ik heb ze 1,5 weken geleden bij MotoConcept besteld, en afgelopen donderdag kreeg ik mail om de bestelling te checken, zodat ze hem daarna konden versturen. Ik wacht nu dus op de postbode/pakketdienst.

SteV6
S4 Avant
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Ik had mijn oude VISA card gebruikt en ben toen op vakantie gegaan. Volgens mij kan ik ze best zelf monteren.
Lotus Elise S2
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hendrik-Jan schreef:Ik had mijn oude VISA card gebruikt en ben toen op vakantie gegaan. Volgens mij kan ik ze best zelf monteren.
Als je een goede krik hebt.........en oplet op de krikpunten :P moet het zeker zelf kunnen volgens mij :wink: jammer voor je dat ze nog niet binnen waren, is toch eem stuk makkelijker als de dealer het kan doen, ik weet ook niet wanneer hij voor het laatst uitgelijnt is de jouwe, misschien verstandig om ook gelijk te laten doen, kan me voorstellen dat de afwijkingen door de wielen verder naar buiten te zetten meer voelbaar worden........ :roll:
SteV6

Bericht door SteV6 »

De pakketdienst heeft mijn bestelling van MotoConcept vandaag afgeleverd :lol: .

Nu nog tijd en wat spullen regelen om de spacers en de Turbo-front-spoilers te plaatsen. Of zal ik die laatste in de wagenkleur laten spuiten :roll: ?

SteV6
S4 Avant
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef:De pakketdienst heeft mijn bestelling van MotoConcept vandaag afgeleverd :lol: .

Nu nog tijd en wat spullen regelen om de spacers en de Turbo-front-spoilers te plaatsen. Of zal ik die laatste in de wagenkleur laten spuiten :roll: ?

SteV6
Spuiten, moeilijk ik vraag me af of je het erg ziet in jouw kleur, tevens klinkt jouw kleur als een moeilijke kleur om te spuiten, gezien je het over een gouden gloed had..........lijkt me trouwens ook lastig monteren die dingen......? gaten in je bumper boren en dan gewoon vastschroeven of zo :?:
SteV6

Bericht door SteV6 »

Marcel schreef:Spuiten, moeilijk ik vraag me af of je het erg ziet in jouw kleur, tevens klinkt jouw kleur als een moeilijke kleur om te spuiten, gezien je het over een gouden gloed had..........lijkt me trouwens ook lastig monteren die dingen......? gaten in je bumper boren en dan gewoon vastschroeven of zo :?:
Dat vrees ik ook wel een beetje. Maar via de Opeldealer moet er t.z.t. toch "plaatwerk" opnieuw, dus dan zouden ze meekunnen. Een andere mogelijkheid is om er Carbon-folie over te (laten) plakken ...

En inmiddels heb ik ook een betaalbare momentsleutel die voldoende moment aankan (90 Nm) voor de wielbouten :thumbup:

SteV6
S4 Avant
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef: Dat vrees ik ook wel een beetje. Maar via de Opeldealer moet er t.z.t. toch "plaatwerk" opnieuw, dus dan zouden ze meekunnen. Een andere mogelijkheid is om er Carbon-folie over te (laten) plakken ...

En inmiddels heb ik ook een betaalbare momentsleutel die voldoende moment aankan (90 Nm) voor de wielbouten :thumbup:

SteV6
Dan zou ik ze er lekker zwart onder zetten......en als hij toch gespoten wordt mee laten spuiten ;)

Beplakken met carbon look........tja ik weet niet of dat zo mooi is, maar smaken verschillen :wink:
SteV6

Bericht door SteV6 »

Zo, met hulp van mijn vader heb ik de spoorverbreders van H&R van 15 mm per stuk eronder gezet. Was met koffiedrinken een karweitje van nog geen 1,5 uur. Op ons gemakkie, dat ook nog eens. Moet dus in minder dan 0,5 uur te doen zijn.

Gereedschap: Dop 17mm, 1 verlengstukje, momentsleutel op 90 Nm, garagekrik en 2 houtblokken.

Materiaal: 4 x 15 mm spacers en 20 langere bouten.

Resultaat: betere esthetiek, nog lichter sturen en weggedrag moet nog uitgebreid getest worden.

Foto's volgen bij daglicht.

SteV6
S4 Avant
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

De turbo front spoilers zijn makkelijk zelf te plaatsen!
Let er wel op dat je eerst een gaatje voor boort anders scheurt het polyester.
Dan is het gewoon een kwestie van vastschroeven.
Plaats reactie