Radiateur

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

WEET IEMAND MISSCHIEN WAAR IK VERSE POPCORN KAN KOPEN?!

Geloof dat we hier met een persoonlijke vete te maken hebben? 8)
Caterham => Britse degelijkheid...
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

en.. gaan we het nog een beetje gezellig houden ook :?:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ik houd het graag gezellig ja... zal die oversized puber in zijn sopje gaar laten koken :)
Afbeelding
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Ik vond het wel een oplettende opmerking om heel eerlijk te zijn.

Maar als ik het nu goed begrijp ben je 100% van mening veranderd en waren de originele dus te klein? Of koelen deze grotere slechter en zijn ze daarom te vergelijken met de kleine?

Op zich niets mis mee als je je mening bijstelt, maar is dat dan enkel omdat het goedkoper is voor jou om de grotere versie in te kopen om zit er (ook) nog een technisch verhaal achter?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Nee hoor, op zich ben ik niet van mening veranderd en de natuurkundige wetten zijn ook niet veranderd.

Zeker als we het hebben over een Rover K-series of een standaard Speedster heeft de OE radiator meer dan voldoende capaciteit.
Als er al een probleem in die configuratie zit is het de lengte van de leidingen en de snelheid waarmee de waterpomp de boel rond pomp. (zeker bij stationair toerental) Dat 'probleem' is heel eenvoudig op te lossen door de motor even verhoogd stationair te laten lopen.

Klanten vrágen wel om een radiator met extra capaciteit. Dat is begonnen met het gebruik van de radiator van airco auto's op standaard auto's, daarna kwam Pro Alloy met hun Rolls Royce uit en even later kwam Lotus Motorsport met de Triple Pass. Al die radiators zijn heel populair t.o.v. de 32mm radiator.

Ook toen we de 32mm naast de 42mm verkochten werd de 42mm binnen de kortste keren populairder dan de 32mm.

Uiteindelijk bepalen onze klanten zelf welke producten we wél en niet in het assortiment nemen of houden. Als klanten meer 42mm radiators willen hebben dan 32mm radiators is de keuze snel gemaakt.

Dat heeft op zich niets met mijn persoonlijke voorkeur of physica te maken maar met het runnen van een bedrijf. Vraag en Aanbod etc.

Mijn mening over de overkoeling is wél veranderd. Het verhaal van Scruffers is lang geleden ontzenuwd. (Die quote is naar schatting van een jaar of vijf geleden?)
Als je met een geblokkeeerde thermostaat blijft rondrijden krijg je de motor niet warm... Dat had de beste man er niet bij verteld.

Als de thermostaat doet wat ie moet doen kan het geen kwaad om een grotere radiator te gebruiken, die regelt -net als bij een thermostaat kraan- de temperatuur van de koelvloeistof.
Gaat de temperatuur omhoog, dan gaat de thermostaat open en mengt die de koelere vloeistof uit het grote circuit van de radiator bij. Mocht de temperatuur in dat circuit zó laag zijn dat dit de motor zou onderkoelen, dan gaat de thermostaat weer dicht en zal de motor gebruik maken van het kleine, ongekoelde, circuit.
Afbeelding
jaydee
Mega lid

Bericht door jaydee »

Ik heb afgelopen donderdag eindelijk (het was nu niet te koud om op de vloer in de garage te liggen ;) ) de lekkende slang aan de bestuurderszijde van de radiatuer vervangen.
Het vervangen zelf was een eitje. Maar ontluchten is een rotklus! Na een half uur prutsen hoor ik het nog steeds borrelen in de radiateur als ik eens in de slang knijp... :?
YvoTuk schreef:de snelheid waarmee de waterpomp de boel rond pomp. (zeker bij stationair toerental) Dat 'probleem' is heel eenvoudig op te lossen door de motor even verhoogd stationair te laten lopen.
Ik heb zelf het idee dat de druk in het systeem niet hoog genoeg was om alle lucht naar het nippeltje te krijgen. Zou het hierbij ook helpen om het stationair toerental te verhogen?

Of heeft iemand een andere tip?
Jägertee
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Die kleine beetje lucht in de radiator is er bijna niet uit te krijgen, tenzij je het systeem vacuum kan zuigen.

Wat in mij ervaring wel OK werkt als de clam er af is, is om het systeem wat op druk te zetten via een pomp op het expansievat, de auto scheef op te krikken en aan de 'hoge' kant de radiator slangklem los te maken en deze een beetje te lossen.

Dan krijg je vaak nog wat extra luchtbellen er uit...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Gewoon de auto schuin zetten en zorgen dat je dan kunt ontluchten op het hoogste punt.
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

YvoTuk schreef:Als de thermostaat doet wat ie moet doen kan het geen kwaad om een grotere radiator te gebruiken, die regelt -net als bij een thermostaat kraan- de temperatuur van de koelvloeistof.
Gaat de temperatuur omhoog, dan gaat de thermostaat open en mengt die de koelere vloeistof uit het grote circuit van de radiator bij. Mocht de temperatuur in dat circuit zó laag zijn dat dit de motor zou onderkoelen, dan gaat de thermostaat weer dicht en zal de motor gebruik maken van het kleine, ongekoelde, circuit.
Koelwater wat retour komt is kouder (als verwacht) ==> temperatuur sensor naar de ECU geeft paar graden lager door ==> ECU denkt dat de boel nog niet op temperatuur is en spuit nog even wat extra brandstof in.
Resultaat is een te rijk mengsel ==> slechte verbranding met alle gevolgen van dien.
Kortom, je kunt niet zondermeer een grotere radiator plaatsen.

Feit is dat de overgrote meerderheid van de badkuipen nog gewoon met een standaard motor rondrijden en dus helemaal geen grotere radiator nodig hebben.

Vervelend he, als er mensen zijn die je op je vingers tikken als je onzin uitkraamt.
Je doet je bijnaam in ieder geval weer eer aan.
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Afbeelding

Hebben we het uiteindelijk toch nog nodig.
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

Elise schreef: Je doet je bijnaam in ieder geval weer eer aan.
Ik ben benieuwd naar die bijnaam....
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Elise zei:
Koelwater wat retour komt is kouder (als verwacht) ==> temperatuur sensor naar de ECU geeft paar graden lager door ==> ECU denkt dat de boel nog niet op temperatuur is en spuit nog even wat extra brandstof in.
Resultaat is een te rijk mengsel ==> slechte verbranding met alle gevolgen van dien.
Kortom, je kunt niet zondermeer een grotere radiator plaatsen.
Dit klopt niet ben ik bang.
Ik heb nog nooit een auto gezien waar de motortemperatuursensor (dus niet fansensor die meestal apart is) niet in de interne waterstroom van het blok zit.
De thermostaat, mits niet kapot, houd het water in het blok gescheiden van het koelsysteem, zodat het op temperatuur kan komen en in het blok is waar de motortemperatuur wordt gemeten.

Evenzo bij de Speedster, alleen stuurt hier 1 sensor, via de ECU, ook nog eens de fan aan.

Gr,
The Duke
Bijlagen
coolant sensor.jpg
coolant sensor.jpg (88.47 KiB) 2816 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

12Esc schreef:
Elise schreef: Je doet je bijnaam in ieder geval weer eer aan.
Ik ben benieuwd naar die bijnaam....
"Bert-for-breakfast-eater"

:mrgreen:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Elise schreef: Kortom, je kunt niet zondermeer een grotere radiator plaatsen.
Ik raak vreselijk verward van jouw adviezen.

Eerst adviseer je iemand een Pro Alloy radiator te kopen (hebben we ook in voorraad :twisted:) wat toch volgens mij een grotere radiator is en vervolgens verklaar je dat je niet zondermeer een grotere radiator kan plaatsen.

Ik kan je van harte aanraden een service manual te kopen. Daarin staan twee duidelijke schema's van het koelsysteem. Een met de thermostaat dicht en een met de thermostaat open. Er staan zelfs pijltjes in met de stroomrichting van het systeem.
Je kan daar ook de plaats van de sensoren in onderscheiden. En dus ook dat de informatie die je verstrekt niet helemaal (of was het helemaal niet) klopt.
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Maik, wat ben jij een misselijk achterbaks mannetje. :lol:
Plaats reactie