
Zal vandaag mijn bevindingen laten weten.
Pipo schreef:Ben zeer benieuwd. Ik overweeg deze mod ook al enige tijd. Heb je een 2.2 of een 2.0Turbo?
Maarten schreef:Hoi Jans,
Je klinkt echt enthousiast. Ik zag ergens anders dat je ook een meting op een rollenbank wilt doen. De meeste banken zijn gemaakt om maximum koppel te meten, maar wat je nodig hebt om het effect van een lichter vliegwiel te meten is een bank die de roadload simuleert. Je moet dan beide metingen de zelfde roadload curve in de bank hebben staan. Het zal niet meevallen om zo'n effect te meten, zeker omdat je waarschijnlijk in de derde versnelling een RPM sweep maakt (dus in 3 bij 1000 RPM volgas richting de toerenbegrenzer acc). Eigenlijk meet je dus de acceleratie die je auto met de ingestelde roadload (rijweerstand dus rolweerstand van de banden en luchtweerstand samen) op de weg zou hebben. Je moet dan natuurlijk ook weten of de ingestelde roadload beide metingen gelijk was, dus als het goed is hebben ze de eerste meting (met je org vliegwiel) ook een uitrolmeting gedaan, dus bak in N en dan vanaf bijv 120 km/h uit laten 'rollen' tot bijv.10 km/h.
Ben niet teleurgesteld als uit die meting weinig invloed te zien is.
Het beste vergelijk zou een 0-100 meting zijn op een droogstuk vlak asfalt en onder gelijke omstandigheden (droog, gelijke luchtvochtigheid en buitentemp) voor en na de ombouw.
Ik ben verrasd dat je het zo goed merkt, ik had verwacht dat het zeker bij een turbo die toch al veel koppel heeft niet zo veel merkbaar effect zou hebben.
Maar dat betekend wel dat het bij een NA nog veel beter te merken zou moeten zijn !
Nog even een vraag over rijdbaarheid: Hoe is het gedrag bij wegrijden ? is het nu veel makkelijker om de motor te laten afslaan? Dan bedoel ik niet bij het trekken van een sprint, maar bij normaal rustig wegrijden, cq parkeermanouvres?
Alvast bedankt voor de info en veel plezierige km's gewenst.
Maarten
Ha, ha, ha, je dacht toch niet dat ik zo'n uitnodiging afsla?!jans schreef:Heb vrige week nog wel gereden met Matsuru en SteV6 misschien dat
die ook het verschil merken.
Als ze nog durven.
Hoi Jans,jans schreef:Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur![]()
Zal vandaag mijn bevindingen laten weten.
Hi Emilevlieger schreef:Hoi Jans,jans schreef:Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur![]()
Zal vandaag mijn bevindingen laten weten.
Heb net over je modificatie gelezen en de reacties daarop, maarreh ..... waar heb jij dat lichtere vliegwiel gehaald eigenlijk? Of heb je dit op een andere plek allang uit de doeken gedaan?![]()
Groeten en bedankt,
Emile