Motorsteunen vervangen
Motorsteunen vervangen
Wat moest ik deze klus nodig doen! Beide bovenste motorsteunen zijn compleet gespleten en de ophangbrackets hebben aan beide zijden de rolbeugel geraakt...
Gisteravond de bovenste steun aan bestuurderskant gedaan, die was makkelijk. Vanmorgen de bijrijderskant, die is lastig, want je kunt er niet goed bij om kracht te zetten. Maar de bouten waarmee de bracket aan het blok zit, zaten hartstikke vast. Uiteindelijk met een moker en een ringsleutel los kunnen tikken.
Als ik vanmiddag ook de onderste steunen vervangen heb, zal ik dit topic updaten met links (op het Engelse forum staat veel bruikbare informatie) en foto's.
Gisteravond de bovenste steun aan bestuurderskant gedaan, die was makkelijk. Vanmorgen de bijrijderskant, die is lastig, want je kunt er niet goed bij om kracht te zetten. Maar de bouten waarmee de bracket aan het blok zit, zaten hartstikke vast. Uiteindelijk met een moker en een ringsleutel los kunnen tikken.
Als ik vanmiddag ook de onderste steunen vervangen heb, zal ik dit topic updaten met links (op het Engelse forum staat veel bruikbare informatie) en foto's.
Jägertee
Re: Motorsteunen vervangen
De achterste motorsteun ligt er nu onderuit. De bouten zaten ook hier flink vast, maar gelukkig kun je er redelijk bij met een normale dop en ratel. Maar nu, hoe krijg ik de demper uit de bracket? Dat moet met een pers ofzo?
Jägertee
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Motorsteunen vervangen
Jup, dat moet je met een pers doen helaas... Even de lokale garageschuur inlopen en een tientje achterlaten
Re: Motorsteunen vervangen
Voorste èn achterste steun zijn niet gescheurd... Terug schroeven?
Jägertee
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Motorsteunen vervangen
Voor zover ik weet zijn de voorste en achterste meestal het probleem niet.
De bovenste/zij steunen hebben het meeste te lijden. Het lijkt er wel op dat het monteren van de (gele) polyurethaan invul-stukken in de voorste en achterste steunen de levensduur van de bovenste/zij steunen flink helpt.
De motor ligt dan sowieso wat 'vaster' in de auto (met bij koude start wel wat meer trilling) waardoor de zij steunen minder zijdelingse krachten krijgen. De hydraulische zij/boven steunen kunnen eigenlijk alleen verticale krachten aan, als ze zijdelings (dus een draai of schuif-beweging) belast worden dan scheuren ze eenvoudig.
Bye, Arno.
De bovenste/zij steunen hebben het meeste te lijden. Het lijkt er wel op dat het monteren van de (gele) polyurethaan invul-stukken in de voorste en achterste steunen de levensduur van de bovenste/zij steunen flink helpt.
De motor ligt dan sowieso wat 'vaster' in de auto (met bij koude start wel wat meer trilling) waardoor de zij steunen minder zijdelingse krachten krijgen. De hydraulische zij/boven steunen kunnen eigenlijk alleen verticale krachten aan, als ze zijdelings (dus een draai of schuif-beweging) belast worden dan scheuren ze eenvoudig.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Motorsteunen vervangen
Bedankt voor de antwoorden. De onderste steunen lijken inderdaad nog wel in goede conditie. Er zijn wel scheurtjes te zien, maar ze zijn niet kapot.
In tegenstelling tot de bovenste:
Die heb ik nu dus aan beide kanten vervangen door nieuwe: (en ik zal de kabels/stekkers hierboven ook goed schoonmaken en afdekken)
Dat de rolbeugel (de schuine poot die de beugel rechtop houdt) geraakt is, kun je hier zien:
Om even aan te geven hoe moeilijk je er bij kunt aan de passagierskant:
Ik zet nu eerst de onderste steunen terug. Die vervang ik dan wel bij de volgende oliebeurt (of op 21 september, Pw?) als ik in een werkplaats de beschikking over het juiste gereedschap heb (een pers dus).
Poly-inserts plaatsen spreekt mij niet aan, dan zou ik eerst willen voelen wat het effect is. Maar als ik zie hoe veel ruimte de motor heeft om te kantelen omdat de onderste steunen zo 'los' zijn, dan snap ik wel de redenatie dat de bovenste steunen minder te lijden hebben met die inserts.
In tegenstelling tot de bovenste:
Die heb ik nu dus aan beide kanten vervangen door nieuwe: (en ik zal de kabels/stekkers hierboven ook goed schoonmaken en afdekken)
Dat de rolbeugel (de schuine poot die de beugel rechtop houdt) geraakt is, kun je hier zien:
Om even aan te geven hoe moeilijk je er bij kunt aan de passagierskant:
Ik zet nu eerst de onderste steunen terug. Die vervang ik dan wel bij de volgende oliebeurt (of op 21 september, Pw?) als ik in een werkplaats de beschikking over het juiste gereedschap heb (een pers dus).
Poly-inserts plaatsen spreekt mij niet aan, dan zou ik eerst willen voelen wat het effect is. Maar als ik zie hoe veel ruimte de motor heeft om te kantelen omdat de onderste steunen zo 'los' zijn, dan snap ik wel de redenatie dat de bovenste steunen minder te lijden hebben met die inserts.
Jägertee
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Motorsteunen vervangen
Ik zou zeker de poly inserts doen, ik vond ze erg prettig! En ik moet zeggen, bij de Turbo kon ik makkelijk bij die motorsteun vanuit de wielkuip!
Re: Motorsteunen vervangen
Op het Engelse forum staat goed bruikbare informatie:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/66 ... -na-guide/ (offside is rechts)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/91 ... unt-guide/ (Engels, dus driver's side is ook rechts)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/40 ... ent-guide/ (nearside is links)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/46 ... ount-help/
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/69 ... unt-bolts/
En natuurlijk in onze eigen bibliotheek:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
Deze PDF's lezen kun je net zo goed overslaan... Waar ze alle vier op neer komen: auto omhoog, onderkant eraf, bracket los schroeven, motorsteun vervangen, bracket weer vast en onderkant er weer onder.
Wel handig, de torque guidelines:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... Z22SE).pdf
Morgen proefrijden...
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/66 ... -na-guide/ (offside is rechts)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/91 ... unt-guide/ (Engels, dus driver's side is ook rechts)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/40 ... ent-guide/ (nearside is links)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/46 ... ount-help/
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/69 ... unt-bolts/
En natuurlijk in onze eigen bibliotheek:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
Deze PDF's lezen kun je net zo goed overslaan... Waar ze alle vier op neer komen: auto omhoog, onderkant eraf, bracket los schroeven, motorsteun vervangen, bracket weer vast en onderkant er weer onder.
Wel handig, de torque guidelines:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... Z22SE).pdf
Morgen proefrijden...
Jägertee
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Motorsteunen vervangen
Nog een tussenweg is om de bestaande steunen met sikaflex ofzo in te smeren.jaydee schreef:Poly-inserts plaatsen spreekt mij niet aan, dan zou ik eerst willen voelen wat het effect is. Maar als ik zie hoe veel ruimte de motor heeft om te kantelen omdat de onderste steunen zo 'los' zijn, dan snap ik wel de redenatie dat de bovenste steunen minder te lijden hebben met die inserts.
Dan heb je het verstevigde gedeelte van de poly, maar meer flexibiliteit a la oem.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Motorsteunen vervangen
Wauw, wat een verschil! Hij gaat gewoon veel voorspelbaarder de hoek om!
Alleen bij volle bak (met wielspin) wegtrekken vanuit stilstand hoor ik nog wel gebonk Dan doen we dat dus maar niet totdat de onderste steunen ook vervangen zijn.
Daarom hebben de Powerflex inserts die grote schijven die ze op hun plaats houden.
Maar hoe veel geven die mee om de motor nog wel iets bewegingsvrijheid te geven (en dus trillingen te dempen)?
Alleen bij volle bak (met wielspin) wegtrekken vanuit stilstand hoor ik nog wel gebonk Dan doen we dat dus maar niet totdat de onderste steunen ook vervangen zijn.
Geen gek idee, Smiley... Als je dan zelf inserts maakt van Sikaflex, hoe houd je die dan op hun plek in de motorsteun? Want als het blok kantelt drukt de centrale as van de motorsteun naar beneden (of boven) naar de buitenkant van de bus. Het rubber dempt dat, maar als er iets tussen zit, wordt dat gewoon weggedrukt.Smiley schreef:Nog een tussenweg is om de bestaande steunen met sikaflex ofzo in te smeren.
Dan heb je het verstevigde gedeelte van de poly, maar meer flexibiliteit a la oem.
Daarom hebben de Powerflex inserts die grote schijven die ze op hun plaats houden.
Maar hoe veel geven die mee om de motor nog wel iets bewegingsvrijheid te geven (en dus trillingen te dempen)?
Jägertee
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Motorsteunen vervangen
Geen idee, ik heb zelf poly inserts.jaydee schreef:Geen gek idee, Smiley... Als je dan zelf inserts maakt van Sikaflex, hoe houd je die dan op hun plek in de motorsteun? Want als het blok kantelt drukt de centrale as van de motorsteun naar beneden (of boven) naar de buitenkant van de bus. Het rubber dempt dat, maar als er iets tussen zit, wordt dat gewoon weggedrukt.
Exmantaa heeft de zijne met een sikaflex variant ingespoten zover ik weet.
Misschien dat ie nog langwipt voor commentaar.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Motorsteunen vervangen
Ooit gedaan op m'n zwarte toen ik 3/4 spuit ruitenkit over had. Goed ontvetten en er tussen spuiten, dan blijft het echt wel zitten. Trilde minder als die gele inserts, maar geen idee of het er nu eigenlijk nog steeds tussen zit.