Motorsteunen vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Motorsteunen vervangen

Bericht door jaydee »

Wat moest ik deze klus nodig doen! Beide bovenste motorsteunen zijn compleet gespleten en de ophangbrackets hebben aan beide zijden de rolbeugel geraakt...

Gisteravond de bovenste steun aan bestuurderskant gedaan, die was makkelijk. Vanmorgen de bijrijderskant, die is lastig, want je kunt er niet goed bij om kracht te zetten. Maar de bouten waarmee de bracket aan het blok zit, zaten hartstikke vast. Uiteindelijk met een moker en een ringsleutel los kunnen tikken.

Als ik vanmiddag ook de onderste steunen vervangen heb, zal ik dit topic updaten met links (op het Engelse forum staat veel bruikbare informatie) en foto's.
Jägertee
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door jaydee »

De achterste motorsteun ligt er nu onderuit. De bouten zaten ook hier flink vast, maar gelukkig kun je er redelijk bij met een normale dop en ratel. Maar nu, hoe krijg ik de demper uit de bracket? Dat moet met een pers ofzo?

Afbeelding
Jägertee
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door aKra »

Jup, dat moet je met een pers doen helaas... Even de lokale garageschuur inlopen en een tientje achterlaten ;)
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door jaydee »

Voorste èn achterste steun zijn niet gescheurd... Terug schroeven?
Jägertee
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Arno »

Voor zover ik weet zijn de voorste en achterste meestal het probleem niet.

De bovenste/zij steunen hebben het meeste te lijden. Het lijkt er wel op dat het monteren van de (gele) polyurethaan invul-stukken in de voorste en achterste steunen de levensduur van de bovenste/zij steunen flink helpt.

De motor ligt dan sowieso wat 'vaster' in de auto (met bij koude start wel wat meer trilling) waardoor de zij steunen minder zijdelingse krachten krijgen. De hydraulische zij/boven steunen kunnen eigenlijk alleen verticale krachten aan, als ze zijdelings (dus een draai of schuif-beweging) belast worden dan scheuren ze eenvoudig.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door jaydee »

Bedankt voor de antwoorden. De onderste steunen lijken inderdaad nog wel in goede conditie. Er zijn wel scheurtjes te zien, maar ze zijn niet kapot.

In tegenstelling tot de bovenste:

Afbeelding

Die heb ik nu dus aan beide kanten vervangen door nieuwe: (en ik zal de kabels/stekkers hierboven ook goed schoonmaken en afdekken)

Afbeelding

Dat de rolbeugel (de schuine poot die de beugel rechtop houdt) geraakt is, kun je hier zien:

Afbeelding

Om even aan te geven hoe moeilijk je er bij kunt aan de passagierskant:

Afbeelding

Ik zet nu eerst de onderste steunen terug. Die vervang ik dan wel bij de volgende oliebeurt (of op 21 september, Pw?) als ik in een werkplaats de beschikking over het juiste gereedschap heb (een pers dus).

Poly-inserts plaatsen spreekt mij niet aan, dan zou ik eerst willen voelen wat het effect is. Maar als ik zie hoe veel ruimte de motor heeft om te kantelen omdat de onderste steunen zo 'los' zijn, dan snap ik wel de redenatie dat de bovenste steunen minder te lijden hebben met die inserts.
Jägertee
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door aKra »

Ik zou zeker de poly inserts doen, ik vond ze erg prettig! En ik moet zeggen, bij de Turbo kon ik makkelijk bij die motorsteun vanuit de wielkuip!
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door jaydee »

Op het Engelse forum staat goed bruikbare informatie:

http://www.vx220.org.uk/forums/topic/66 ... -na-guide/ (offside is rechts)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/91 ... unt-guide/ (Engels, dus driver's side is ook rechts)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/40 ... ent-guide/ (nearside is links)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/46 ... ount-help/
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/69 ... unt-bolts/

En natuurlijk in onze eigen bibliotheek:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf

Deze PDF's lezen kun je net zo goed overslaan... Waar ze alle vier op neer komen: auto omhoog, onderkant eraf, bracket los schroeven, motorsteun vervangen, bracket weer vast en onderkant er weer onder.

Wel handig, de torque guidelines:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... Z22SE).pdf

Morgen proefrijden...
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Smiley »

jaydee schreef:Poly-inserts plaatsen spreekt mij niet aan, dan zou ik eerst willen voelen wat het effect is. Maar als ik zie hoe veel ruimte de motor heeft om te kantelen omdat de onderste steunen zo 'los' zijn, dan snap ik wel de redenatie dat de bovenste steunen minder te lijden hebben met die inserts.
Nog een tussenweg is om de bestaande steunen met sikaflex ofzo in te smeren.
Dan heb je het verstevigde gedeelte van de poly, maar meer flexibiliteit a la oem.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door jaydee »

Wauw, wat een verschil! Hij gaat gewoon veel voorspelbaarder de hoek om!
Alleen bij volle bak (met wielspin) wegtrekken vanuit stilstand hoor ik nog wel gebonk :? Dan doen we dat dus maar niet totdat de onderste steunen ook vervangen zijn. :roll:
Smiley schreef:Nog een tussenweg is om de bestaande steunen met sikaflex ofzo in te smeren.
Dan heb je het verstevigde gedeelte van de poly, maar meer flexibiliteit a la oem.
Geen gek idee, Smiley... Als je dan zelf inserts maakt van Sikaflex, hoe houd je die dan op hun plek in de motorsteun? Want als het blok kantelt drukt de centrale as van de motorsteun naar beneden (of boven) naar de buitenkant van de bus. Het rubber dempt dat, maar als er iets tussen zit, wordt dat gewoon weggedrukt.
Daarom hebben de Powerflex inserts die grote schijven die ze op hun plaats houden.

Afbeelding

Maar hoe veel geven die mee om de motor nog wel iets bewegingsvrijheid te geven (en dus trillingen te dempen)?
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Smiley »

jaydee schreef:Geen gek idee, Smiley... Als je dan zelf inserts maakt van Sikaflex, hoe houd je die dan op hun plek in de motorsteun? Want als het blok kantelt drukt de centrale as van de motorsteun naar beneden (of boven) naar de buitenkant van de bus. Het rubber dempt dat, maar als er iets tussen zit, wordt dat gewoon weggedrukt.
Geen idee, ik heb zelf poly inserts.
Exmantaa heeft de zijne met een sikaflex variant ingespoten zover ik weet.
Misschien dat ie nog langwipt voor commentaar.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Motorsteunen vervangen

Bericht door Exmantaa »

Ooit gedaan op m'n zwarte toen ik 3/4 spuit ruitenkit over had. Goed ontvetten en er tussen spuiten, dan blijft het echt wel zitten. Trilde minder als die gele inserts, maar geen idee of het er nu eigenlijk nog steeds tussen zit. :bag:
Plaats reactie