Zo, gisteren met jaydee de stoute schoenen aangetrokken en voor het eerst hebben we zelf een onderhoudsbeurt aan onze auto's uitgevoerd.
Omdat we onze dagelijkse auto's bij dezelfde garage gekocht en in onderhoud hebben mochten we daar gebruik maken van de brug! Waarvoor nogmaals dank! (Als je een Seat of Skoda wil kopen, stuur jaydee of mij dan even een PB)
We zijn met de Speedy van jaydee begonnen omdat daar wat meer werk aan uitgevoerd moest worden. De decatpijp hebben we op vrijdag al vervangen door een originele cat zonder precat. Dat ging makkelijker dan verwacht omdat we de bouten bij de bocht met een slagmoersleutel gewoon afgebroken hebben. De bouten bij het spruitstuk gingen vanzelf makkelijk los.
Bij de garage op de brug begonnen aan de bougies en remolie. Daarna de luchtfilterbox uitgebouwd om het luchtfilter te vervangen. Toen de motorolie afgetapt. Daarna de dop van het oliefilter losgedraaid. Vooraf waren we daar allebei een klein beetje nerveus over gezien het geklungel van monteurs bij eerdere beurten ... Maar omdat we het luchtfilterhuis uitgebouwd hadden kon er een steeksleutel 32 zo op gezet worden. Met je rechterarm achter en onder het koelwatertankje door was de dop zo (!) los. Daar was nauwelijks kracht voor nodig. De rubber seal was bij jaydee wel redelijk stuk gedraaid door het bij vorige beurten hergebruiken ervan. Filtertje losduwen van de dop en je krijgt het met wat gefriemel zo langs het inlaatspruitstuk. Nieuw filtertje erin, nieuwe seal op de dop en terugschroeven maar.
Jaydee wilde zijn oude mix van koelvloeistoffen vervangen dus hebben we de voorplaat eraf gehaald en de slang links losgemaakt en de oude vloeistof afgetapt. Achterkant even extra omhoog en een nieuwe golf oude kvs stroomt eruit.
Alles afsluiten en de nieuwe vloeistoffen erin. Ongeveer 5 liter kvs en 5,4L olie gingen erin.
Na de lunch zijn we met mijn Speedster begonnen. Ook hier eerst de bougies. Net als bij jaydee kwam de meest rechter moeilijk los door corrosie. Het schroefdraad zat vol met aluminiumoxide. Bij overige drie was het schroefdraad nat van een olieachtige vloeistof. De elektrodes waren mooi droog en bruin. Opvallend dat het bij beide auto's hetzelfde eruit zag.
Ook bij mij was het losmaken van de oliefilterdop een makkie, als je het luchtfilterhuis er maar even uithaalt. De nieuwe olie die we erin hebben gedaan is trouwens de GM spec. Shell Helix Ultra AG 5W30.
Mijn Pagids kunnen nog wel even mee. Na 15kkm is nog ongeveer de helft van de bruikbare remvoering over. De schijven kunnen nog makkelijk een tijd mee. Wat me wel is opgevallen is dat de remolie steeds minder donker wordt met het toenemend aantal verversingen. De eerste keren was mijn remolie bijna zwart. Nu kwam de 1 jaar oude remolie er bijna net zo helder uit als nieuwe remolie (Dot 4 van Bosch).
Onze Speedsters kunnen er weer even tegen!
En sleutelen met twee man is behalve gezellig ook handig. Twee weten meer dan één. Je behoedt elkaar voor domme (dure?) foutjes en je kan elkaar af en toe een helpende hand toesteken. Wat het extra makkelijk maakte was wel dat er een echte monteur als vraagbaak beschikbaar was.
De volgende keer doe ik het zeker weer zelf
SteV6
(jaydee, vul je aan als je dat nodig vindt?!)