Pagina 2 van 4

Geplaatst: 14 apr 2011 18:50
door jaydee
Geweldig, Paul!

Vooral die laatste zin 8)

Geplaatst: 14 apr 2011 23:02
door aKra
(Zit er nog iets speciaals van een rubber ringetje wat kan gaan lekken op de Z20LET of is dat alleen bij de Z22SE?)

Geplaatst: 15 apr 2011 8:20
door Pw
Rubber ringetje?!

Overal zitten rubberringetjes maar wees eens wat specifieker?! ;)

Voor zover bij mij bekend kan er overal van alles gaan lekken als je 't niet netjes doet en rubberringen welke je tegen komt altijd zoveel mogelijk vervangen!

Gr.Paul.

kleine beurt/grote beurt

Geplaatst: 15 apr 2011 16:49
door S. Gonzales
Heren,

Voor de 2,2 NA ben ik toch echt ongeveer 5,25 Ltr olie kwijt (incl. filter).
Goed uit laten lekken bij een warme motor.
Let dus even goed op wanneer je er "maar" 4,5 Ltr in hebt gedaan.

Ik heb idd ook de 48 04 935 (origineel oliefilter)

Succes!

Geplaatst: 15 apr 2011 19:08
door SteV6
Moet je het filter ook met olie volgieten voor je de deksel er weer op zet?


SteV6

kleine beurt/grote beurt

Geplaatst: 16 apr 2011 7:33
door S. Gonzales
SteV6 schreef:Moet je het filter ook met olie volgieten voor je de deksel er weer op zet?


SteV6
Zelf doe ik dat iig niet, lijkt me in dit geval ook geen zin hebben omdat de olie toch weer terugloopt naar het carter. Vandaar ook de wat afwijkende oliepeil meting (met warme motor na ongeveer 2 minuten peilen).

Re: kleine beurt/grote beurt

Geplaatst: 16 apr 2011 9:22
door Pw
S. Gonzales schreef:Heren,

Voor de 2,2 NA ben ik toch echt ongeveer 5,25 Ltr olie kwijt (incl. filter).
Goed uit laten lekken bij een warme motor.
Let dus even goed op wanneer je er "maar" 4,5 Ltr in hebt gedaan.

Ik heb idd ook de 48 04 935 (origineel oliefilter)

Succes!
Je hebt gelijk, het is indd ook 5.25 / 5.5L Olie in de 2.2
Met een scheef oog naar mn factuur gekeken denk ik :?
Maar: Indd gewoon peilen wanneer je er mee bezig bent.

Geplaatst: 05 mei 2011 7:13
door Pw
Vandaag gaan we weer beurtpakketjes bestellen voor de Speedsters, zijn er nog gegadigden?!

Op onderdelen hebben wij voor "de Speedsterclub" 20% korting.


Gr.Paul.

Geplaatst: 05 mei 2011 7:49
door jaydee
Pw schreef:Vandaag gaan we weer beurtpakketjes bestellen voor de Speedsters, zijn er nog gegadigden?!

Op onderdelen hebben wij voor "de Speedsterclub" 20% korting.


Gr.Paul.
Mooi! Ik heb je toevallig gisteravond een PB gestuurd.

Geplaatst: 05 mei 2011 7:54
door Pw
Vandaar dat ik het ook weer even aanslinger hier ;) !

Geplaatst: 09 mei 2011 9:53
door jaydee

Geplaatst: 09 mei 2011 10:05
door Pw
Top,

kun je aan de bak ;)


Gr.Paul

Geplaatst: 05 jun 2011 10:12
door SteV6
Zo, gisteren met jaydee de stoute schoenen aangetrokken en voor het eerst hebben we zelf een onderhoudsbeurt aan onze auto's uitgevoerd.

Omdat we onze dagelijkse auto's bij dezelfde garage gekocht en in onderhoud hebben mochten we daar gebruik maken van de brug! Waarvoor nogmaals dank! (Als je een Seat of Skoda wil kopen, stuur jaydee of mij dan even een PB)

We zijn met de Speedy van jaydee begonnen omdat daar wat meer werk aan uitgevoerd moest worden. De decatpijp hebben we op vrijdag al vervangen door een originele cat zonder precat. Dat ging makkelijker dan verwacht omdat we de bouten bij de bocht met een slagmoersleutel gewoon afgebroken hebben. De bouten bij het spruitstuk gingen vanzelf makkelijk los.
Bij de garage op de brug begonnen aan de bougies en remolie. Daarna de luchtfilterbox uitgebouwd om het luchtfilter te vervangen. Toen de motorolie afgetapt. Daarna de dop van het oliefilter losgedraaid. Vooraf waren we daar allebei een klein beetje nerveus over gezien het geklungel van monteurs bij eerdere beurten ... Maar omdat we het luchtfilterhuis uitgebouwd hadden kon er een steeksleutel 32 zo op gezet worden. Met je rechterarm achter en onder het koelwatertankje door was de dop zo (!) los. Daar was nauwelijks kracht voor nodig. De rubber seal was bij jaydee wel redelijk stuk gedraaid door het bij vorige beurten hergebruiken ervan. Filtertje losduwen van de dop en je krijgt het met wat gefriemel zo langs het inlaatspruitstuk. Nieuw filtertje erin, nieuwe seal op de dop en terugschroeven maar.
Jaydee wilde zijn oude mix van koelvloeistoffen vervangen dus hebben we de voorplaat eraf gehaald en de slang links losgemaakt en de oude vloeistof afgetapt. Achterkant even extra omhoog en een nieuwe golf oude kvs stroomt eruit.
Alles afsluiten en de nieuwe vloeistoffen erin. Ongeveer 5 liter kvs en 5,4L olie gingen erin.

Na de lunch zijn we met mijn Speedster begonnen. Ook hier eerst de bougies. Net als bij jaydee kwam de meest rechter moeilijk los door corrosie. Het schroefdraad zat vol met aluminiumoxide. Bij overige drie was het schroefdraad nat van een olieachtige vloeistof. De elektrodes waren mooi droog en bruin. Opvallend dat het bij beide auto's hetzelfde eruit zag.
Ook bij mij was het losmaken van de oliefilterdop een makkie, als je het luchtfilterhuis er maar even uithaalt. De nieuwe olie die we erin hebben gedaan is trouwens de GM spec. Shell Helix Ultra AG 5W30.
Mijn Pagids kunnen nog wel even mee. Na 15kkm is nog ongeveer de helft van de bruikbare remvoering over. De schijven kunnen nog makkelijk een tijd mee. Wat me wel is opgevallen is dat de remolie steeds minder donker wordt met het toenemend aantal verversingen. De eerste keren was mijn remolie bijna zwart. Nu kwam de 1 jaar oude remolie er bijna net zo helder uit als nieuwe remolie (Dot 4 van Bosch).

Onze Speedsters kunnen er weer even tegen!

En sleutelen met twee man is behalve gezellig ook handig. Twee weten meer dan één. Je behoedt elkaar voor domme (dure?) foutjes en je kan elkaar af en toe een helpende hand toesteken. Wat het extra makkelijk maakte was wel dat er een echte monteur als vraagbaak beschikbaar was.

De volgende keer doe ik het zeker weer zelf :mrgreen:

SteV6

(jaydee, vul je aan als je dat nodig vindt?!)

Geplaatst: 05 jun 2011 15:38
door Dominique
Goed verhaal SteV6!
Ik wil er aan toevoegen dat de bougies op voorgeschreven moment aanhaald moeten worden en in elk geval niet harder!
Bij de Z22SE gaan er inmiddels genoeg verhalen van scheuren in cilinderkoppen doordat bougies er met 'good workmanship' of als 'vast = vast' ingezet zijn. BE WARNED!

Tevens heb ik SteV6 al eens op de hoogte gebracht van het oliefilter dekseltje: ik heb ze die er nog nooit alleen zien af halen. Er was atijd een extra paar handen nodig om de verlangstang op de sleutel te begeleiden.
:shock:
Bij mijn auto groeit dat dekseltje na verloop van tijd behoorlijk vast!
'vroeger' deden we altijd een druppel olie op de rubberen ring van het filter om verwijderen bij de volgende beurt makkelijker te maken. Iemand nog suggesties?

kleine beurt/grote beurt

Geplaatst: 05 jun 2011 16:35
door S. Gonzales
Dominique schreef: ik heb ze die er nog nooit alleen zien af halen. Er was altijd een extra paar handen nodig om de verlengstang op de sleutel te begeleiden.
:shock:
Bij mijn auto groeit dat dekseltje na verloop van tijd behoorlijk vast!
'vroeger' deden we altijd een druppel olie op de rubberen ring van het filter om verwijderen bij de volgende beurt makkelijker te maken. Iemand nog suggesties?
Dan had je best een keer bij mij mee mogen kijken Dominique :D, ik gebruik ook gewoon het "vierkantje" van een 1/2" verlengstuk en geen steeksleutel. Wat het vastgroeien betreft, ik smeer de O ring uiteraard ook altijd in met motorolie maar, ondanks vastzetten met een momentsleutel, draaide het hele spul laatst mee toen ik het filter wilde vervangen, dus i.p.v. alleen het dekseltje. Omdat het filter er nog niet zo lang in zat heb ik het weer vastgedraaid en daarna goed gecontroleerd op lekkage na de verhalen over de slecht afdichtende stalen ringen(gelukkig niets te zien). Maar dat houdt wel in dat ik mijn oliefilter nog een keer moet vervangen en dan kijken of ik het gedeelte waar de oliekoelerslangen aanzitten kan tegen (laten) houden. Arno had het over een speciale sleutel, maar heeft iemand die hier of kan Paul W daar iets over zeggen? En dan bedoel ik niet de KM 6150, want dat is eigenlijk een 32 mm ringsleutel en past alleen op de dop.